Peníze na špatném kontě

Chvilka nepozornosti při zadávání plateb na internetu může přinést pořádné komplikace. Přečtěte si, jak získat zpátky peníze, které jste omylem poslali na nesprávný účet. Jde to, ale připravte se, že to může být fuška.

Určitě tam jsou všechna čísla správně? A nenapsal jsem náhodou místo čtyř dvojek jenom tři? Podobné otázky se nám často honí hlavou, když zadáváme odchozí platbu. A pak znovu a s větší intenzitou vteřinu poté, co peníze konečně pošleme. Někteří si číslo účtu pro jistotu několikrát kontrolují, jiní mávnou rukou – kdyby tam byla chyba, půjde to určitě snadno a rychle vyřešit s bankou.

Když ale budete mít smůlu a náhodný příjemce vašich peněz bude dělat drahoty, můžete se jich nakonec dočkat až po soudu. „Při zadávání platebního příkazu prostřednictvím internetového bankovnictví je poměrně snadné udělat chybu v čísle účtu příjemce. Nejlepší způsob, jak této situaci předejít, je nespěchat a před odesláním zadané údaje pečlivě zkontrolovat,“ radí mluvčí ČSOB Pavla Hávová. Splést se ale může každý, takže si pojďme ukázat, jak v takovém případě postupovat.

Do kdy můžete transakci zrušit?

Pokud jste při zadávání účtu příjemce udělali chybu v některém čísle nebo jste naopak jednu nebo víc číslic zapomněli napsat, máte vysokou šanci, že se vám peníze vrátí bez jakéhokoli urgování, respektive že z účtu ani neodejdou. Číslo účtu musí totiž vyhovovat požadavkům České národní banky, nikdy není libovolné. Možná víte, že každé rodné číslo musí být dělitelné jedenácti – podobné, jenže o dost složitější pravidlo platí i pro čísla bankovních účtů. „Když klient zadá takové číslo účtu příjemce, které nevyhoví automatické kontrole formátu, v našem internetovém bankovnictví mu okamžitě vyskočí upozornění a platbu ani nelze zadat,“ vysvětluje Marek Pšeničný z tiskového centra České spořitelny.

Když se ale spletete tak šikovně, že chybně zadané číslo účtu kontrolnímu výpočtu vyhoví, nebude transakci nic bránit a v den splatnosti peníze odejdou z vašeho konta.

Když si chybu uvědomíte včas, můžete zadanou platbu v internetovém bankovnictví zrušit či upravit. Možné je to ale jen u transakcí, které mají nastavené datum splatnosti až na další den nebo na později. Jestliže jste tedy platbu zadali během pracovní doby ve všední den a splatnost nijak neodkládali, odeslání už se nepodaří zabránit. Můžete sice ještě zkusit rychle kontaktovat svou banku s tím, aby platební příkaz zkusila stornovat, šance je ale malá.

Přesto není důvod k panice. Je totiž dost pravděpodobné, že i když byla transakce po formální stránce správně, zadaný účet ve skutečnosti neexistuje. V takovém případě se vám peníze automaticky vrátí do dvou až tří pracovních dnů.

Zahraniční omyl

Chybu můžete udělat i při posílání peněz do zahraničí. Realizace mezinárodní transakce ale trvá déle než tuzemské, a tak máte větší šanci včas ji stopnout. „Pokud naše banka v čase požadavku na storno platbu ještě neodeslala do zahraniční banky, jednoduše ji neprovedeme a klientovi vrátíme na jeho účet (pokud se z jeho účtu odečetly). V případě, že platba už byla do zahraniční banky odeslána, požádáme ji o vrácení prostředků. Pokud ještě prostředky nezúčtovala na účet příjemce, peníze vrátí a my je připíšeme zpět na účet klienta. Pokud už prostředky připsala příjemci, postupuje podle platné legislativy ve své zemi. Většinou požádá příjemce o souhlas s vrácením prostředků,“ vysvětluje Marek Pšeničný z České spořitelny.

Pokračování článku najdete zde.

 

Ondřej Tůma, Peníze.cz

 

 

 


Získejte více informací

Výše zadané osobní údaje využijeme za účelem Vašeho kontaktování a poskytnutí rady, a to ve lhůtě 3 měsíců od odeslání osobních údajů. Více informací o zpracování osobních údajů našich klientů (včetně potenciálních) naleznete zde.

Sdílet stránku

Máte vypnutý javascript. Pro správné fungování stránek je třeba jej povolit.