Bezprecedentní zhodnocení a minimální poplatky

 

„Před dvěma třemi lety socani taky řvali, že jakmile převezmou kormidlo, okamžitě sníží hranici pro odchod do důchodu na šedesát let. Kdo si to dneska pamatuje? Já a ještě asi čtyři lidi v republice,“ ekonomický novinář Petr Fejtek hájí v rozhovoru druhý pilíř a jeho budoucnost nevidí tak černě, jak se může jevit po některých politických prohlášeních.

 

 

Od začátku ledna vstoupilo do druhého pilíře zhruba třicet tisíc lidí. To je mnohem míň, než se předpokládalo. Proč druhý pilíř netáhne?

Současná koncepce důchodového spoření je vynikající. Jenže je tu jeden zcela zásadní problém: Byla projektovaná na systém, ve kterém byl vstup do druhého pilíře povinný.

Kdo vlastně může za to, že ze zákona nakonec povinnost vstoupit do druhého pilíře vypadla?

Přiblbý vévéčka! Bárta a spol. se šprajcli a řekli, že pro takový návrh nezvednou ruce. „Díky“ nim tu dnes máme takový hybrid, jaký máme. Parametrické nastavení druhého pilíře je skvělé, jenže příliš nefunguje distribuce, protože poradci nejsou motivovaní, a svou roli sehrála mimo jiné i média.

Jak to myslíte?

Celý loňský podzim byl pro druhý pilíř mediálně smrtonosný. Dostával na frak na všech frontách, často navíc zcela nepodloženě. Vždyť jde o jeden z nejlevnějších produktů na světě. Snad jedině americké Fidelity, spravující obrovské objemy prostředků, má u svých fondů životního cyklu srovnatelnou nákladovost. Trochu odbočím, ale přijde mi, že penzijní společnosti budou mít setsakra práci, jak za takové drobné vůbec uřídit zejména dynamické fondy. Za takové peníze je to téměř nadlidský úkol.

Ale zpět k novinářům. Nechci být zlý, ale myslím si, že opravdu kvalitních ekonomických novinářů je u nás možná míň než pět. Ti ostatní fungují stylem kam vítr, tam plášť, podle momentálního nastavení veřejného mínění. A to bylo v klíčovém období proti druhému pilíři. Místo toho se neustále psalo o perfektním penzijním připojištění, které si pak všichni sjednávali jako o život pod imbecilním heslem kladné nuly. Každoroční kladná nula je přitom investiční smrt. Motivace ale byla jiná…

A pak tu byla ještě skupina odborníků, která novinářům dokolečka opakovala, že je druhý pilíř blbost. A vzepřete se jim, když vlastně pořádně nevíte, o čem píšete, že…

Moc nepomohla ani vláda…

... já bych dokonce řekl, že vláda se na druhý pilíř vykašlala, protože řešila přežití. Absolutně nedokázala prodat výhody druhého pilíře veřejnosti a spolehla se, že se místo ní postarají penzijní společnosti. Jenže jejich kampaně taky nejsou nic moc. Přijde mi zvláštní, že se nikde neobjevila jednoduchá reklama 500 + 750. Kde dneska ke každé pětistovce ze svého dostanete 750 kaček? Nikde! Všichni se ohánějí dvěma a třemi procenty, jenže tomu nikdo nerozumí! Přitom argument, proč do druhého pilíře vstoupit, byl a je naprosto jasný. Bezprecedentní zhodnocení a minimální poplatky!

Protiargumentů se ale taky najde dostatek…

Jasně. Menší riziko vám ale hrozí, pokud do druhého pilíře vstoupíte, než když nevstoupíte. Pětistovka z průměrného příjmu jsou navíc drobné. V hospodě ji necháte za večer. A že není druhý pilíř likvidní? Vždyť je to ochrana před sebou samým! Peníze ve druhém pilíři přece nespoříte na pokaženej bojler nebo opravu nabouranýho blatníku. Je to rezerva na penzi. V pětapadesáti už můžete mít naspořeno něco k půlmilionu korun a to je slušná pojistka pro případ, kdyby vás klepla pepka – peníze dostane vaše žena a děti. Což mimochodem podle mého velmi zlobí pojišťovny, protože druhý pilíř v sobě obsahuje i tenhle pojistný prvek. Mohlo by se stát, že tu za pár let bude spousta lidi, kteří, když k nim přijde pojišťovák uzavřít životní pojistku, řeknou: „Děkuju, nechci, mám druhý pilíř!“ Opravdu nerozumím tomu, jak může být ve třetím pilíři pět milionů lidí, kteří dneska smrděj v peněžácích [fondech peněžního trhu, pozn. redakce] s výnosem žádná celá nula nic procenta a poplatkem šest desetin procenta, a druhý pilíř zeje prázdnotou.

Martin Vlnas, redaktor webu penize.cz

 


Získejte více informací

Výše zadané osobní údaje využijeme za účelem Vašeho kontaktování a poskytnutí rady, a to ve lhůtě 3 měsíců od odeslání osobních údajů. Více informací o zpracování osobních údajů našich klientů (včetně potenciálních) naleznete zde.

Sdílet stránku

Máte vypnutý javascript. Pro správné fungování stránek je třeba jej povolit.