Pomáhám lidem zvládnout finance tak, aby jim sloužily.

 

Nedávný článek o finančním poradci, který s poradenstvím skončil, protože nechtěl nadále dostávat klienty do problémů, vyvolal bouřlivé reakce. Mezi poradce, kteří se rozhodli veřejně hájit svou profesi patří Valér KLUKAN. Čtenářům iDNES.cz dokazuje, že pracuje ve prospěch svých klientů.

 

 

Práce finančního poradce je vnímána hodně rozporuplně. Bývají vynášeni do nebes i zatracováni. Co si o tom myslíte?

Máte pravdu, často jsem se s tímto postojem v praxi také setkal. Pokud ale finanční poradce odvede svoji práci dobře a profesionálně, klient ho určitě nezatratí. Ať už se jedná o klienta, který je finančně zdráv a bez problémů, nebo o klienta, který se topí v dluzích. Na trhu se samozřejmě pohybují i tací, kteří používají oslovení „finanční poradce“, ale ve skutečnosti nemají téměř žádné zkušenosti, natožpak odborné vědomosti. Ti samozřejmě mohou napáchat spoustu škody a poškodit pověst celého odvětví.

Co je nejdůležitější pro kvalitu poradce?

Jako stěžejní pro kvalitní práci finančního poradce vnímám, zda se této profesi věnuje jako své hlavní činnosti, anebo si občas po šichtě ve skladu obchodního řetězce přivydělává tím, že známým uzavře nějaké to stavebko. Takovýto přístup je samozřejmě o postoji jednotlivce. Svou roli ale hraje i firma. Je důležité, aby měla vhodně nastavená kritéria výběru spolupracovníků a byla si vědoma reputačních rizik (a ne jenom těch) spojených s nekvalitní přípravou svých zástupců. Společnosti, které berou tzv. každého z ulice, pravděpodobně nebudou mít za cíl profesionálně a pravidelně poradce vzdělávat a kontrolovat kvalitu odvedené práce.

Ve snaze dát finančnímu poradenství a prodeji finančních produktů nějaká pravidla, vznikla spousta různých VPA, PPZ, PA… Obvykle se v nich nevyznají ani sami poradci, natožpak klient. Napadá vás nějaké řešení, jak tento obor „zprůhlednit“ i pro laiky?

Bohužel, je to často tak, jak píšete. Finanční poradenství se často zaměňuje s prodejem finančních produktů a o tom práce finančního poradce rozhodně není. Od toho máme banky a jejich bankovní poradce a přímé zástupce pojišťoven. Kvalitní a profesionální finanční poradce má udělat rozbor finanční situace klienta a nabídnout mu komplexní řešení včetně servisu za co nejnižší náklady a bez ohledu na to, jakou z toho bude mít provizi.

Dělení na VPA, PPZ, PA atd. náš obor nezprůhlední. Navíc, znát toto dělení je výrazně důležitější pro finanční instituce a samotné poradce/makléře než pro běžné spotřebitele. Upravují totiž povinnosti poradců a regulují jejich kompetence a činnosti.

Co se týče klientů, proč by se měli rozhodnout využívat služby poradce?

Spotřebitel, nebo chcete-li laik, by se měl primárně zamýšlet nad tím, zda dané problematice rozumí natolik, aby své finanční požadavky a potřeby vyřešil sám. Pokud si na to netroufá, tak ať se obrátí na odborníka. Samozřejmě, hned je mi jasné, že se zeptáte, jak poznat toho kvalitního. Ideálně si nechat dát doporučení od někoho, komu důvěřujete. V dnešní době se už většina lidí s nějakým finančním poradcem potkala, takže najít kamaráda, příbuzného či známého, který s finančním poradenstvím má zkušenosti, nebude těžké. Ptejte se jak na pozitivní, tak negativní zkušenosti, ať víte, na koho se případně neobracet.   

Klient je trochu v nevýhodě – kvalitu poradce obvykle pozná, až když už mu o sobě sdělí poměrně citlivé informace. Máte nějakou radu jak dobrého poradce poznat co nejdříve?

Když se nad tím do důsledků zamyslím, tak klient je vlastně v nevýhodě vždycky. Kvalitu lékaře poznáte taky až po operaci. Schopnosti advokáta s nadsázkou zjistíte, až za vámi zaklapnou vrata vězení. Stejně tak zručnost automechanika odhalíte až po první jízdě. Je to běžné v každém oboru, kde klient nemá dostatečné znalosti, aby okamžitě uměl posoudit kvalitu odvedené práce. V případě kvality finančního poradce je řada „poznávacích znamení“, která klient dokáže zhodnotit, a podle nich poznat, zda pokračovat ve spolupráci, nebo od takového poradce utíkat rychleji než oběd z africké vesnice. Podle čeho tedy poznáte profesionálního poradce:

  • Velice důležitý je první dojem. Všímejte si, zda poradce působí reprezentativně, je slušně a vhodně oblečený.
  • Finančnímu poradenství se věnuje na sto procent a není to pro něj jen bokovka po hlavním zaměstnání.
  • Schůzky s vámi, klientem, by si měl dát v reprezentativní kanceláři a nepotkávat se v garáži v domě rodičů.
  • Prezentuje se vám vizitkou s logem společnosti, která spolupracuje s desítkami obchodních partnerů napříč celým finančním trhem a ne jen s jednou nebo dvěma bankami či stavebními spořitelnami. A nemá na ni pracovní e-mail na některém veřejném serveru, jakou jsou seznam, gmail či centrum, ale vždy je za zavináčem jméno společnosti.
  • Společnost, kterou reprezentuje, by měla mít dobré zázemí a silnou vyjednávací pozici u partnerských společností. To poznáte tak, že přes poradce se dají vyjednat takové podmínky, které mnohdy nemohou nabídnout ani pracovníci na pobočce.
  • Při prvním setkání s vámi uvede, odkud na vás má kontakt, nemlží a nelže. (Od jednoho klienta jsem slyšel o poradci, který tvrdil, že číslo má od jeho maminky, a kvůli změně legislativy musí teď spolu projít všechny smlouvy, které mu on bezplatně předělá, aby odpovídaly současným normám.)
  • Na první schůzce by vás určitě neměl tlačit do okamžitého zrušení všech stávajících smluv bez hlubší analýzy a nutit vás uzavírat nové a draží smlouvy, případně vás nutit k podepsání další smlouvy, kterou má náhodou po ruce.
  • Pokud si chcete ověřit jeho profesionalitu a úroveň vzdělání, měl by vám být schopen doložit certifikáty jak od České národní banky, tak i další potřebné certifikace, případně členství v Asociaci finančních zprostředkovatelů a finančních poradců, zkoušku EFA (European Financial Advisor) atd. V případě, že chcete zajít v prověřování ještě dál, neměl by mít problém s tím, že si ho prověříte na centrále společnosti, pro kterou pracuje.

 

Simona Mrázková, jsmepartners.cz


Získejte více informací

Výše zadané osobní údaje využijeme za účelem Vašeho kontaktování a poskytnutí rady, a to ve lhůtě 3 měsíců od odeslání osobních údajů. Více informací o zpracování osobních údajů našich klientů (včetně potenciálních) naleznete zde.

Sdílet stránku

Máte vypnutý javascript. Pro správné fungování stránek je třeba jej povolit.