„Překontrolujeme vaši smlouvu.“ Podpásovky v poradenství

 

„Dobrý den, jdu překontrolovat vaší smlouvu, zjistit, jestli nemáte nárok na slevu a rozšíření služeb…“ Ve skutečnosti vás ale chci jen přetáhnout ke konkurenci. A jestli je to pro vás výhodné, je mi fuk. U dealerů mobilních operátorů a distributorů elektřiny to známe. Totéž se vám ale může stát i u finančního poradce. A může být ještě větší šíbr – pokud se předem dostane k vaší smlouvě a datům, jde skoro najisto.

 

 

Michal Holínek v květnu uzavřel smlouvu na povinné ručení od pojišťovny Axa přes finančněporadenskou společnost Partners, pro kterou pracuje. Fakt, že je sám finančním poradcem přidává celému případu trochu pikantní a vlastně až úsměvný nádech. Ten, kdo ho chtěl pochybným způsobem lapit, byl nakonec sám lapen a „přistižen při činu“. Méně úsměvné už ale je, že ve hře je únik citlivých dat. A že se to může stát komukoliv z nás.

Chci vám rozšířit služby. A vím o vás všechno

Ale vezměme to pěkně od začátku. „Na konci srpna mi zazvonil telefon. Ozval se v něm člověk, který se představil jako Martin Vrábl a zajímal se o moje povinné ručení,“ začíná vyprávět Michal Holínek. Ihned to vzbudilo jeho pozornost. „Tak jsem si zapnul nahrávání.“ Záznam hovoru má naše redakce k dispozici.

„Volám na základě vašeho povinného ručení, které máte od 10. 6. tohoto roku. Díval jsem se, že máte 163 bonusových měsíců a máte nárok na rozšíření asistence u vašeho vozu o odtah do servisu a zapůjčení náhradního vozu po celou dobu poruchy. Také klientům kontrolujeme, zda jim byl správně přičten bonus. Vidím, že jste z Otrokovic, a mám tam tento týden cestu. Mohli bychom se setkat?“ ptá se muž na druhé straně linky.

Michal se zajímal, zda je pan Vrábl z pojišťovny Axa, u které má povinné ručení sjednané – o tom, pro koho vlastně pracuje, totiž zatím nepadlo ani slovo. „My jsme společnost, která Axu zastupuje, staráme se o jejich klienty,“ zněla poněkud nejasná odpověď. Michal se ale nenechal odbýt. Chtěl znát název firmy. „Řekl, že je z firmy SMS finanční poradenství. Pak si ještě ověřil mou adresu, kterou – stejně jako všechny ostatní údaje – přesně znal. Domluvili jsme čas schůzky a rozloučili se,“ popisuje Michal.

Staří známí. Od telefonů a energií

Za paní K. B. prodejce přišel s tím, že chce jen vidět faktury a že kontrolují správnost údajů, neboť jí zlevňují elektřinu a celkově jde o vylepšení služeb. „Řekl mi, že ani nepůjde dovnitř, že pouze provádí kontroly účtů. Vystupoval a působil velmi slušně, tak jsem mu své vyúčtování zapůjčila. Když mi pak předložil nějaké své dokumenty, v domnění, že se jedná o potvrzení správnosti údajů, jsem mu je podepsala,“ vzpomíná …

 „Naše 82letá babička byla klientkou 0₂, pak ji ale navštívila dealerka Live Telecom... Tvrdila, že pro ni má výhodnou nabídku a přiměla ji uzavřít novou smlouvu,“ vypráví Michal Krátký. Dealerka paní Čapkovou ujišťovala, že kromě paušálu za linku, telefonní přístroj a poplatků Live Telecom nebude platit už nic dalšího a významně ušetří…

 „Řekl, že je od U-fonu a jde mi vyměnit starý telefonní přístroj za nový, že prý má ten starý poruchovou baterii,“ vypráví paní Fritzová. „Vypadal důvěryhodně, tak jsem ho pustila dál,“ pokračuje. Nemohla tušit, že jde o podvodníka, který s U-fonem nemá nic společného.

Kde jsem vzal vaše rodné číslo? Neřeknu

V den dohodnuté schůzku zvoní Michalovi Holínkovi telefon znovu a opět se v něm hlásí zástupce firmy SMS finanční poradenství Martin Vrábl. Tentokrát ale proto, aby schůzku zrušil: „Pane Holínku, zjistil jsem, že jste registrovaný u ČNB jako finanční poradce společnosti Partners. Za takových okolností by naše setkání asi bylo ztrátou času, nemohl bych vám nabídnout nic, co by vás zajímalo,“ couvá „finanční poradce“. Michal Holínek má ale ještě spoustu otázek. Chce vědět, jak je možné, že člověk, o kterém nikdy neslyšel a jehož firmu nezná, má k dispozici podrobně údaje o jeho smlouvě, telefon, adresu a především – rodné číslo. „To vám nemohu sdělit, ale určitě víte, že kmeny klientů se prodávají…,“ kličkuje zástupce firmy SMS finanční poradenství. „Chcete říct, že vám společnost Partners prodala kmen klientů?“ kontruje Michal Holínek z firmy Partners. To ovšem Martin Vrábl odmítá. „S Partners to nemá nic společného. Když máte rodné číslo klienta, můžete si údaje o jeho smlouvě zjistit. Kde jsem vzal vaše rodné číslo, vám ale neřeknu,“ trvá na svém.

 

Rozhodující otázka tedy zní: jak je možné, že má firma SMS finanční poradenství k dispozici tak podrobné údaje o klientovi, který s ní nikdy neměl nic společného?

 

Na koho se obrátit a jak se bránit?

 

Čtěte dál.

 

Petra Dlouhá, Peníze.cz

 

 

 


Získejte více informací

Výše zadané osobní údaje využijeme za účelem Vašeho kontaktování a poskytnutí rady, a to ve lhůtě 3 měsíců od odeslání osobních údajů. Více informací o zpracování osobních údajů našich klientů (včetně potenciálních) naleznete zde.

Sdílet stránku

Máte vypnutý javascript. Pro správné fungování stránek je třeba jej povolit.