Pojištění ojetin „zdarma" vyjde draho

 

Zájem o ojetá auta v Česku roste. Jen loni se jich podle statistik společnosti Cebia prodalo přes 560 tisíc. Zákazníky do autobazarů láká především nižší cena v porovnání s novými auty. Avšak ta zdaleka není bez rizika. Podle zákona totiž autobazar neručí za vady způsobené opotřebením vozu ani za ty, které se na ojetině objevily až poté, co si ji kupující odvezl z autobazaru.

 

 

A tak se kolem ojetin rozjel byznys s rozšířenými zárukami například v podobě pojištění mechanického stavu vozidla. Jenže ani to nemusí zákazníky bazarů ochránit před nečekanými výdaji za opravy.

Největší síť autobazarů v ČR – AAA Auto – nabízí zákazníkům jako „benefit" pojištění Carlife. Produkt s britskými kořeny má celkem čtyři varianty a díky tomu je podle autobazaru ušit na míru nejen novějším vozů, ale i těm starým třeba 15 let. Pracovníci AAA Auto při prodeji pojistky zdůrazňují zejména to, že zatímco ze zákona autobazar ručí jen za skryté vady vozidla, jejich pojistka „kryje většinu závad, které se mohou objevit po dobu jejího". A to zní v zemi, kde podvody s ojetinami takřka zdomácněly, lákavě.

Nešlápněte na minu!

Jak ale poukazují někteří odborníci: i Carlife ve svých podmínkách obsahuje řadu „nášlapných min", které spotřebitele o deklarované výhody připravují. „Když dostanu pojištění k nějakému produktu, tak je to zpravidla drahé pojištění, které s nejvyšší pravděpodobností plnit nebude. Pojištění Carlife je toho zářným příkladem, to je produkt, který je vytvořený na rýžování klientů," varuje pojistný analytik poradenské společnosti Partners Jiří Pěnčík.

Výluky: tudy vlak nejede

Háčků, které z pojištění Carlife nedělají tak výhodný produkt, jakým se může na první pohled zdát, je hned několik. Největším úskalím je dlouhý seznam výluk, díky kterým pojišťovna klientovi při závadě vozu nemusí zaplatit ani korunu. V pojistných podmínkách jich figuruje takřka 40. Tak například pojištění se sice vztahuje na ventily, avšak ve výlukách poskytovatel pojištění – společnost Defend Finance - uvádí, že výměnu ventilů nezaplatí, pokud k jejich poškození došlo v důsledku běžného opotřebení. Pojištění se dále nevztahuje například na svíčky, kapotu, karoserii nebo audio a video systémy ve voze. Počítat nelze ani s tím, že pojišťovna proplatí opravu motoru při snížení jeho výkonu nebo opravu karoserie.

Selhání součástek, selhání pojistky

Třešničkou na dortu je pak to, že se pojištění nevztahuje na škody na "nekrytých součástkách způsobené selháním součástek, které pojistka kryje, a také na škody na krytých součástkách způsobené selháním nekrytých součástek". Jak má ale laik poznat, která součástka závadu způsobila? V kombinaci s podmínkou, že porouchané auto může opravit jen specializovaný servis, to může pro zákazníka znamenat mnohem vyšší výdaje, než by ho stála oprava bez pojištění. Podle seznamu společnosti Defend Finance totiž na malých městech specializovaných servisů moc není, většina z nich se soustřeďuje v Praze, Plzni, Ostravě nebo Brně. „V rámci ČR jsou lokality, které jsou třeba 30 kilometrů k nejbližšímu smluvnímu servisu. Klient tam auto odtáhne a zaplatí odtah a ve smluvním servisu mu ve výsledku řeknou, že na tuto škodu je výluka," upozornil Pěnčík.

S  kompletním seznamem výluk a sítí autorizovaných servisů se přitom zákazník předem seznámí jen stěží. Na specializovaných webových stránkách Carlife, ani na webu AAA Auto totiž pojistné podmínky nenajdeme. Defend Finance je zákazníkům poskytuje až při sjednání pojištění.

„Nechci slevu zadarmo"

Další velkou neznámou je cena pojistky. Ta se v propagačních materiálech rovněž neuvádí. „Pojištění je v ceně vozu. Za zákazníka ho společnosti Defend odvádí AAA Auto a zákazníkovi o příslušnou částku sníží kupní cenu automobilu, zákazníka tedy nic navíc nestojí," upřesnil v rozhovoru pro Pojistenivpraxi.cz Michal Häckl ze společnosti AAA Auto.

A jak to funguje v reálu? Zákazník si vybere auto za 150 tisíc korun. Prodejce mu nabídne slevu za uzavření pojištění. Proč na to tedy nekývnout? V kupní smlouvě pak auto skutečně zlevnění o 10 tisíc korun, avšak na stejnou cenu je tam samostatně vyčíslená pojistka. Zákazníka pojištění skutečně nestojí nic navíc, avšak ve výsledku "nula od nuly pojde" a klient autobazaru zaplatí 150 tisíc korun.

Manévrovat se nevyplácí

Draho ovšem může zákazníka přijít sám účetní manévr zakalkulovaný v kupní smlouvě. „Autobazar tím sníží hodnotu vozu. Když si pak klient sjedná na vozidlo havarijní pojištění nebo povinné ručení, tak mu v případě nehody vyplatí pojišťovna částku jen v hodnotě kupní ceny bez pojištění Carlife. Klient by tak na pojistné události mohl být krácený," vysvětluje Pěnčík. V případě, že si auto kupuje podnikatel, promítne se nižší pořizovací cena také do jeho účetnictví.

Problematický je v neposlední řadě pojišťovací manévr i z pohledu státu. Snížením hodnoty automobilu totiž dochází ke krácení DPH, kterou z jeho prodeje autobazar odvádí. Z pojištění se totiž daň neplatí, a tak vlastně prodejce účtuje část nákladů na vrub státní kasy.

Podle AAA Auto je však celá transakce v souladu s platnými zákony. A pokud se snížení kupní ceny auta ve smlouvě klientům nezdá, mohou se jednoduše bránit. „Je na volbě klienta, zda o toto pojištění má zájem či nikoliv, může ho tedy odmítnout," zdůraznil Häckl. V praxi ho však uzavře až 90 procent zákazníků autobazaru.

Jak je možné, že zaplatíte 14 000 Kč a dostanete jen 10 000 Kč?

 

Čtěte dál!

 

Zdroj: pojistenivpraxi.cz

 


Získejte více informací

Výše zadané osobní údaje využijeme za účelem Vašeho kontaktování a poskytnutí rady, a to ve lhůtě 3 měsíců od odeslání osobních údajů. Více informací o zpracování osobních údajů našich klientů (včetně potenciálních) naleznete zde.

Sdílet stránku

Máte vypnutý javascript. Pro správné fungování stránek je třeba jej povolit.