Aneb co se říká a jak je to doopravdy

Klikněte na tvrzení a dozvíte se, jak to ve skutečnosti je.

Druhý pilíř se vyplatí jen mladým a bohatým.

Není to pravda. Pochopitelně výroky o výhodnosti či nevýhodnosti druhého pilíře závisí na tom, s jakým budoucím vývojem státních důchodů počítáme, a jaké předpokládáme zhodnocení prostředků v důchodových fondech. I kdybychom ovšem byli řekněme naivní optimisté a věřili, že důchody budou vypláceny pořád stejným náhradovým poměrem, vyplatí se druhý pilíř již občanům s průměrným měsíčním příjmem.

Navíc máte jedinečnou možnost sebrat tři procenta sociálního pojištění odváděná státu, která byste možná již nikdy neviděli, a spořit si je na svůj soukromý účet a dokonce je zhodnocovat.

Opozice reformu stejně zruší a já o své peníze přijdu.

Opozice ani žádná demokratická vláda si nedovolí sáhnout na soukromé peníze svých občanů. Pokud by opravdu došlo ke zrušení penzijní reformy, vaše peníze budou převedeny do prvního nebo třetího pilíře. Poškozeny by v takovém případě byly penzijní společnosti.

Z patnácti postkomunistických zemí zavedlo druhý pilíř 100 % z nich a mnohé přistoupily k mnohem většímu opt-outu, tedy vyvedení podstatně vyššího procenta odvodů z prvního pilíře. Změnou vlád došlo maximálně ke snížení výše opt-outu na výši odpovídající české reformě (2-3 % sociálního pojištění). Jediným extrémním případem je Maďarsko, ale ani zde nedošlo k odebrání peněz občanů, ale k jejich převedení do prvního pilíře.

Na reformě vydělají jenom penzijní společnosti, účtují si totiž poplatky.

Hospodaření fondů v rámci důchodového spoření je přísně regulované, zákon stanovuje přesnou výši povolených poplatků za správu i maximální možnou výši nákladů například za distribuci nebo reklamu. Tímto nastavením jsou fondy důchodového spoření velice nízkonákladovým produktem. Poplatky jsou dokonce nastaveny tak přísně, že se mnoho společností rozhodlo fondy ani nezakládat. Návratnost investice je totiž velmi dlouhá a počáteční náklady obrovské.

Fond s mými penězi může klidně zkrachovat nebo ho někdo vytuneluje.

Mnohé nadnárodní společnosti, které fondy druhého a třetího pilíře nabízejí, mají dnes vyšší mezinárodní rating než český stát. Jejich důvěryhodnost dostát svým závazkům je tedy hodnocena jako vyšší než je tomu v případě českého státu. Fondy navíc peníze svých klientů nikdy nevlastní, jsou pouze jejich správce, a na jejich hospodaření dohlíží depozitář. Regulace a kontrola fondů probíhá na úrovni auditora, depozitáře, České národní banky a velmi přísné zákonné regulace.

Reforma je český výmysl, nikde nic takového nefunguje.

Není tomu tak, naopak model druhého pilíře je v Evropě i ve světě naprosto běžný. Zavedly ho navíc už i všechny ostatní postkomunistické členské země EU. Česká penzijní reforma je navíc ve srovnání se zahraničím nastavena velice opatrně tak, aby neohrozila první průběžný pilíř. Opt-out ve výši tří procent odvodů ze mzdy patří v mezinárodním srovnání k nejnižším a unikátní je také nutnost „přihodit 2 % ze svého,“ čímž je zvýšen důraz na zodpovědný přístup občanů k druhému pilíři.

Chci více informací

* povinná pole
 

Mohlo by vás také zajímat


Domluvte si schůzku s poradcem
Volejte zdarma: 800 63 63 63 Provozní doba: PO - PÁ, 8,30 - 19,00
Chci více informací
* povinná pole