Denik.cz: Cesta z města - za úspěchem do Českého ráje

Praha /ROZHOVOR/ - Kudy vede cesta od klavíru a numerické matematiky až k vlastní bankovní a poradenské pobočce v Turnově? Možná se trochu překvapivě klikatí oborem financí. Takový ale je profesní příběh Josefa Uchytila, kterému finanční poradenství umožnilo stát se svým vlastním a velmi úspěšným pánem.

Josef Uchytil 

V oboru jste už mnoho let. Jaké ale byly vaše začátky a proč jste se rozhodl pro finance?

Před deseti lety, v mých šestadvaceti letech, jsem byl postavený před volbu. Buď se budu jako postgraduální student na Matematicko-fyzikální fakultě UK nadále věnovat oboru numerické matematiky, nebo se po pár zkušenostech s angažmá na námořních lodích začnu živit hudbou jako klavírista a absolvent Konzervatoře Jaroslava Ježka.To první by znamenalo zůstat v Praze a trávit většinu dne s počítačem. To druhé zase nejistotu a večery mimo domov nebo jistotu za cenu dlouhodobého kontraktu někde v cizině, tedy scénář neslučitelný s rodinným životem. Uvědomil jsem si, že se chci z Prahy vrátit do Českého ráje a dělat smysluplnou práci za rozumné finanční ohodnocení. Tenkrát jsem se upnul na myšlenku vypracovat se na ředitele pobočky jedné z bank v Turnově.Bez praxe ve finančnictví jsem se ale neodvažoval o jakékoli místo v bance ucházet a nadchly mě inzeráty jedné německé finančně-poradenské společnosti, která doslova lákala studenty na praxi a brigádu. Po pár týdnech jsem pochopil, že pracovat pro jednu banku znamená značně omezovat možnosti, které mohu klientovi nabídnout. Úplně jasno jsem měl v okamžiku, kdy do mé kanceláře přišla ředitelka pobočky banky, na jejíž místo jsem se chtěl vypracovat. Když to přeženu, tak mi tenkrát plakala na rameni, jak by si od nás přála víc hypoték a jak na ni tlačí z regionu. Pochopil jsem, že místo ředitele pobočky není to, o čem jsem „snil".Měl jsem jasnou vizi – být v Turnově volbou číslo jedna pro kohokoli, kdo chce cokoli řešit s financemi.

V současnosti vedete franšízu Partners market v Turnově, kde si mohou lidé na jednom místě vybrat finanční služby, které potřebují a také se poradit. Jaká ale byla vaše cesta od finančního poradce k franšíze?

Byl jsem zcela naplněn prací finančního poradce, s radostí jsem sledoval, jak si mí klienti plní své cíle a sny. Po sedmi letech své praxe, neustálého rozšiřování klientského portfolia a získávání všech možných certifikací včetně €FA, jsem ale nutně dospěl do fáze, kdy už jsem si nedokázal představit další roky ve stejném duchu. Při čtyřech stech klientech jsem sám ztrácel víru, že svým klientům dlouhodobě dostojím slibu kvalitní péče, aniž bych se sám zbláznil.V ten okamžik se moje myšlenky střetly s koncepcí franšíz Partners market, jakožto servisního místa pro klienty Partners. Zcela spontánně a intuitivně tak postupně naplňuju svou vizi. Jsem ředitelem bankovní pobočky, ovšem takové, kde klient vybírá z desítek finančních institucí a při výběru mu pomáhají profíci, které nemusím nutit do prodeje kreditních karet ani jakéhokoli jiného produktu – čistě jen společně s klienty definují jejich přání a potřeby a ty společně naplňují.Mohu si dovolit mít zde pro klienty specialistu na úvěry, investice, mít tu zázemí pro poradce – pečlivé analytiky, kteří připraví vhodné řešení. A zdokonalovat systém servisu, aby všichni klienti získali opravdu výjimečně dobrou službu.

Proč jste se rozhodl využít pro podnikání koncept franšízy? Mohl jste přece začít sám, tak říkajíc na zelené louce… Zkušenosti z oboru jste měl?

Ano, zkušenosti a vybudoval jsem si i jméno na Turnovsku – v regionu, kde podnikám. A takový svůj brand samozřejmě mohu mít i pod křídly Partners. A nemám jediný důvod to měnit. Těžko bych na dostatečné úrovni udržel krok se stále rostoucími legislativními požadavky, těžko bych dokázal u obchodních partnerů vyjednat takové podmínky, jaké má Partners jako největší hráč na trhu. A těžko bych si mohl dovolit pro práci s klientskými daty tak propracovaný IT systém, jaký v rámci Partners využíváme.

Mluvíme stále o Partners marketu, jak si ho ale konkrétně představit? V čem se liší od běžné bankovní pobočky?

Typický Partners market je bankovní pobočka na malém městě, kde pod jednou střechou klient najde produkty zhruba 60 finančních institucí, navíc s poradenskou službou jako bonusem navíc. Může tak kdokoli z ulice během vstřícné otevírací doby čistě jen zaskočit pro cestovní pojištění, spořicí účet nebo povinné ručení. Zároveň ale může velmi komplexně využívat bankovní služby nebo se zcela svěřit do rukou odborníkovi a udělat si ve svých financích pořádek – a ne jen jednorázově, ale jednou provždy s pravidelnou aktualizací. Po návštěvě Partners marketu byste už nikdy neměli mít potřebu kamkoli jinam pro informace ze světa financí chodit.

Finanční poradenství není jen o číslech. Dobrý poradce dokáže pomoci lidem při rozhodování, poradit jim, jak správně nakládat se svými penězi, jaké finanční produkty si zvolit a jak je nastavit. Je to tedy práce o jednání s lidmi a jejich příběh. Zůstal vám v paměti nějaký zajímavý příběh?

Každý příběh je zajímavý a obzvláště u klientů, kteří řeší hypotéku, to jsou leckdy hotové romány. A je to vlastně jedna z největších přidaných hodnot naší práce. To, že klient svůj příběh převypráví jedinému člověku – svému poradci – a ten s ním pracuje dále.
Pokud nenalezne řešení u jedné finanční instituce, hledá jiné řešení u další finanční instituce, okamžitě a s maximální znalostí situace klienta, aniž by ten znovu a znovu totéž vyprávěl dalším a dalším lidem. V případě hypoték záleží i na reprodukci příběhu bance. Netvrdím, že bankám lžeme, to si samozřejmě nikdo nedovolí, ale jeden příběh se dá převyprávět několika způsoby a leckdy i jen to, jak se informace poskládají, může rozhodovat o tom, zda klient úvěr dostane či nikoli.Můj nejoblíbenější příběh ovšem nemá s hypotékou nic společného, aspoň ne na začátku. Před devíti lety jsem seděl na první schůzce s novými klienty, nesezdaným bezdětným párem, a tak trochu jsme se zasekli u debaty o jejich plánech, co se rodiny týká. Klientka by pomalu už nejradši děti měla, její partner příštích pět let nechtěl o dětech ani slyšet. Na druhé schůzce v momentě, kdy jsem otevřel finanční plán a jal se ho představovat, mě klientka zastavila se slovy: „Víte, pane Uchytile, my vám musíme něco říct – my čekáme miminko…". Plán jsem samozřejmě předělával a vlastně od té doby několikrát. Krom jiného jsem klientům dopomohl k domečku a vlastně i hrál na svatbě. A to mě na práci s klienty baví asi nejvíc – že se totiž dříve nebo později stávám jejich rodinným přítelem.

Zdroj: http://www.denik.cz/ekonomika/cesta-z-mesta-za-uspechem-do-ceskeho-raje-20160401.html

 


Máte vypnutý javascript. Pro správné fungování stránek je třeba jej povolit.