Svobodnymonitor.cz: Malé banky přesvědčily již 20 % obyvatel Česka. Lákají především mladé

Nové banky v ČR změnily poplatkovou politiku, která se zdála být nezměnitelná. Větším bankám přetahují zákazníky díky nulovým poplatkům za běžné služby a bodují především u mladších generací. Malé nízkonákladové banky v Česku svou pozici na bankovním trhu neustále upevňují, jejich služby již vyzkoušelo na 20 % obyvatel ČR.

Malé nízkonákladové banky jsou stále na vzestupu. Účet u některé z nich si založilo již téměř 20 % Čechů (včetně seniorů a dětí). Celkem mají již kolem 1,9 milionů klientů. Komerční banka přitom eviduje 1,6 milionů klientů, ČSOB 2,9 milionů klientů a největší tuzemská banka Česká spořitelna na jaře překročila hranici pěti milionů klientů.

Malé banky tak představují i pro dlouhá léta zavedené firmy stále větší konkurenci. Meziročně jim v ČR přibývá klientů v řádech desítek procent, o čemž si mohou velké či tradiční banky nechat jen zdát. Klienti, kteří přejdou z jiných bank k těm menším a novějším, navíc začínají využívat i dalších služeb těchto bank.

Analytička: Příchod menších bank na trh celkem významně pomohl změnit poplatkovou politiku v oblasti bankovních kont a spořících účtů, která se zdála do té doby nezměnitelná. 

„Příchod menších bank na trh celkem významně pomohl změnit poplatkovou politiku v oblasti bankovních kont a spořících účtů, která se zdála do té doby nezměnitelná,“ potvrdila pro Svobodný monitor tento trend Dagmar Prajzlerová, analytička poradenské firmy Partners.

Vlastě díky nim začaly i velké banky poskytovat bankovní účty se základními službami zdarma.

Menší bankovní ústavy letos sázejí kromě nízkých poplatků na vylepšení samotných služeb a jejich rozšiřování.

„Zaměřujeme se především na retailovou klientelu. Nabízíme běžné účty zdarma se stejnými parametry pro fyzické i právnické osoby. Naší vlajkovou lodí jsou Fio osobní účet bez poplatků a Fio podnikatelský účet bez poplatků, které nabízíme bez nutnosti splnit jakékoliv podmínky (např. obrat na účtu či určitý počet transakcí),“ potvrdil mluvčí Fio bank Zdeněk Kovář strategii firmy.

Fio kromě účtů své služby soustředí i na úvěrové produkty (hypotéky, americké hypotéky, kontokorenty, podnikatelské úvěry) a investiční aplikace, díky kterým mohou klienti investovat na burzách online.

Dalších z menších bank vznikla již primárně jako alternativa velkých společností. „Air Bank je odpovědí na to, co lidem u bank dříve chybělo nebo vadilo. Klientům tak například neúčtuje žádné absurdní poplatky, úročí jim i peníze na běžných účtech a nabízí jim půjčky s nejnižší sazbou jen za to, že budou splácet včas,“ vysvětlil mluvčí Air Bank Vladimír Komjati.

Při případné neschopnosti splácet bývají menší banky flexibilnější, jsou ochotné spíše vyjít klientovi vstříc a nastavit s ním služby podle jeho potřeb, zatímco jinde se klient musí přizpůsobit interním bankovním předpisům.

Nově letos Air Bank umožňuje klientům převést si k ní i svou hypotéku a kromě výhodné sazby tím získat i v Česku podle Komjatiho zatím nevídanou flexibilitu při splácení.

„Vedle jednoduchých a výhodných služeb si Air Bank zakládá také na otevřeném a přátelském přístupu ke klientům, s kterými jedná férově a mluví s nimi na rovinu,“ dodal mluvčí. 

Při případné neschopnosti splácet bývají menší banky flexibilnější, jsou ochotné spíše vyjít klientovi vstříc a nastavit s ním služby podle jeho potřeb, zatímco jinde se klient musí přizpůsobit interním bankovním předpisům.

Dynamika růstu a zlepšování služeb je tak u menších bank mnohem rychlejší, což je i podle analytiků největším nebezpečím pro banky velké, pochopitelně mnohem méně přizpůsobivé rychle se měnícím potřebám trhu a jednotlivých zákazníků.

Mladá generace má více možností i potřeb

„Situace v českém bankovnictví se za poslední roky opravdu výrazně změnila. Stále více lidí nechce platit za běžné bankovní služby nesmyslné poplatky, opouštějí své staré banky a hledají nové možnosti. Trh je v současnosti vysoce konkurenčním prostředím, kde se banky předhánějí ve výhodách, které klientům poskytnou,“ uvedl mluvčí Fio bank Kovář.

Na strategii menších bank slyší nejčastěji mladí lidé a začínající podnikatelé, zatímco u větších bank zůstávají spíše konzervativnější a starší klienti. „Jasnou výhodnou malých bank je transparentní komunikace, z uživatelského hlediska jednoduchý a příjemný internet banking a velmi vstřícný zákaznický přístup,“ souhlasila také Prajzlerová.

Chytré aplikace pro správu financí, účty v cizích měnách, výhodný zahraniční platební styk či chytré platební karty pro mobily, to vše je určeno převážně mladší a podnikavější generaci.

„Bankovní konta zdarma, okořeněná výhodnějším úročením běžného či spořícího účtu, lákají mladou generaci na počátku jejich profesní kariéry,“ dodala analytička.

Tito klienti mají podle ní ještě všechno před sebou, a tak se novým bankám otevírají další možnosti přirozeného crosselingu  v podobě hypoték, jednoduchých spotřebitelských úvěrů a dalších navazujících produktů.

Mladší lidé se také lépe dokáží zorientovat v novinkách a situaci na trhu a spíše tak uvítají i inovativní přístupy k bankovnictví. Chytré aplikace pro správu financí, účty v cizích měnách, výhodný zahraniční platební styk či chytré platební karty pro mobily, to vše je určeno převážně mladší a podnikavější generaci.

Poslední dobou se například podle Fio bank zvyšuje i počet klientů, kteří volí alternativní způsoby založení účtu.

„Čím dál častěji k nám přechází pomocí kodexu mobility, kdy jim převedeme jejich trvalé příkazy a inkasa tak, jak je měli nastavené na svém starém účtu a vyřídíme veškeré papírování za ně. Také přibývá těch, kteří využívají možnost založit si účet online pomocí kurýra, aniž by museli chodit na pobočku,“ vysvětlil Kovář.

Air bank: Zatímco my máme klienty a jejich potřeby od začátku zakotvené v našem DNA jako nejdůležitější prioritu, pro tradiční banky může taková změna kurzu znamenat obrovský a složitý manévr, který by se dal přirovnat k otáčení tankeru na řece.

Problémem podle menších bank zůstává fakt, že spousta lidí v ČR stále v převodu financí při přechodu k jiné bance vidí složitý proces, který proto nemají chuť podstupovat. Díky novým službám se ale často klient nemusí starat téměř o nic.

„O změně banky už uvažuje dalších 40 % Čechů a když se jich zeptáte, kde by si dnes otevřeli běžný účet, více než polovina z nich by šla do některé z nových bank. Na 85 % lidí ale zatím stále nezná bankovní kodex mobility a myslí si, že změna banky je něco složitého,“ řekl Komjati z Air bank.

„Jediným důvodem, proč dnes zůstávat v původní bance, i když jiná má výhodnější nabídku, je buď nostalgie, nebo lenost,“ souhlasila také Prajzlerová, která ze svých zkušeností doporučuje vyzkoušet kteroukoli ze služeb menších bank, „již jen z pohledu internetového bankovnictví či služeb zákaznické linky“.

Velké banky podle Preizlerové sice stále vedou v šíři produktové nabídky, i v tomto ohledu se ale situace pomalu mění s tím, jak menší banky na trhu rostou a rozvíjejí se. Fio bank a mBank mají v tuto chvíli shodně na 500 tisíc klientů, Fio bank získala jen loni na 117 tisíc nových zákazníků.

Bankovní poplatky se obrody spíše nedočkají

I přes varování některých analytiků se prý bankovní poplatky zavést nechystá. Naopak, v nakročeném směru chce pokračovat i nadále a bodovat hodlá právě kombinací nízkých poplatků za služby a jejich postupným rozšiřováním.

„Chceme nabízet unikátní spojení nízkonákladové banky a široké sítě poboček, kterých máme aktuálně 75, s možností hotovostních operací. Klienti mohou využívat běžné bankovní služby zcela bez poplatků a své finance obsluhovat jednoduše online díky moderním aplikacím, které si sami vyvíjíme. Díky tomu jsme schopni přímo reagovat na přání našich klientů. Ačkoliv se řadíme mezi mladé internetové banky, naše nabídka produktů je poměrně široká, od běžných účtů, přes úvěry až po investice na českých a světových burzách,“ uvedl Zdeněk Kovář.

I přes některé negativní výhledy analytiků, kteří předpovídali malým bankám v ČR postupné zavádění poplatků za nyní bezplatné služby v nutnosti vyhnout se ztrátám při celkovém hospodaření, se tak malým bankám daří.

Na unikátnost svých služeb spoléhá ostatně i Air bank, kde je nejúspěšnějším produktem stále běžný účet. „Vklady při používání karty úročíme – takže od nás místo poplatků za vedení účtu klienti nějaké peníze naopak dostanou,“ řekl Komjati.

Tradiční banky nástup těch nových podle Komjatiho zpočátku podceňovaly a braly je na lehkou váhu. I přes úbytek klientů se této rétoriky drží prý minimálně navenek i nadále.

Vedle toho ale do svých nabídek začínají postupně zařazovat například výhodnější varianty účtů, odměny za řádné splácení půjček nebo možnost volby bankovek při výběrech z bankomatů. Tedy novinky, s kterými přišly na trh právě nové banky, a které se teď tradiční banky pokouší napodobit.

„Co ale bude pro tradiční banky mnohem obtížnější, bude změna jejich celkového přístupu ke klientům. Výhodnější a jednodušší produkty totiž opravdu nejsou zdaleka to jediné, kvůli čemu k nám klienti přechází. Jenže zatímco my máme klienty a jejich potřeby od začátku zakotvené v našem DNA jako nejdůležitější prioritu, pro tradiční banky může taková změna kurzu znamenat obrovský a složitý manévr, který by se dal přirovnat k otáčení tankeru na řece,“ dodal mluvčí Air bank.

I přes některé negativní výhledy analytiků, kteří předpovídali malým bankám v ČR postupné zavádění poplatků za nyní bezplatné služby v nutnosti vyhnout se ztrátám při celkovém hospodaření, se tak malým bankám v Česku daří. V jejich dlouhou životnost věří i Prajzlerová.

„Předpokládám, že nově vzniklé banky se na trhu udrží, ať v současné anebo transformované podobě,“ řekla.


Novinky malých bank

      (150 tisíc klientů)

  • RePůjčka, díky níž klienti při převodu půjček k Equa bank mohou splácet i pouze 50 % původní měsíční splatné částky. Lze použít při refinancování půjčky do 600 tisíc, bez poplatků.
  • Několik nových poboček otevřela letos banka v Praze, Pradubicích, Brně, či Ostravě. Nyní jich má přesně 50.
  • Každý, kdo si na nové pobočce založí do 30. září 2015 běžný účet, může dostat mimořádný bonus ve výši 300 korun.

       (500 tisíc klientů)

  • Internetová mBank v červnu zlevnila hypotéky, nejnižší garantovaná sazba začíná na 1, 69 % p.a. při zákazníky nejoblíbenější tříleté fixaci.
  • Úrok 2 % p.a. prvních 6 měsíců od založení mKonta pro zůstatky do 50 tisíc korun, 3 výběry z bankomatu zdarma, založení a vedení účtu zdrama.
  • K novému mKontu v létě dostane klient příspěvek 100 eur na dovolenou.

      (250 tisíc klientů)

  • Zuno při refinancování půjčky nabízí tři stabilní úrokové sazby podle výše starého úvěru. Úroková sazba v Zuno začíná na 6,9 % ročně. Pokud má starý úvěr sazbu do 11,49 %, Zuno nabídne úrok 6,9 %. Pokud je v rozmezí od 11,5 % do 16,49 % ročně, klient dostane úrok 9,9 % ročně. Pokud je starý úrok nad 16,5 %, v Zuno bude 14,9 % ročně.
  • K nově založenému účtu spořící úrok až 1,5 % ročně.

      (500 tisíc klientů)

  • Letos chce svým klientům nabídnout NFC platební karty pro chytré mobilní telefony, platební terminály pro podnikatele a platební brány pro e-shopy a v závěru roku také kreditní karty.
  • Zavádí také novou investiční smlouvu, která klientům následně umožní žádat o úvěr na obchodování s cennými papíry jednoduše online v aplikaci e-Broker. Nově nabízí také úvěr na obchodování bez poplatků za přistavení.
  • Možnost podepisovat transakce ve Smartbankingu pomocí otisku prstu, nebo se tímto způsobem do aplikace přihlásit. 

      (350 tisíc klientů)

  • Od začátku letošního roku nabízí převod hypoték a pojištění.
  • Převod hypotéky od července umožňuje nejen na všech pobočkách, ale i kompletně přes internet nebo telefon.
  • Ještě letos chystá úpravy pro běžný účet tak, aby ho mohli využívat i živnostníci.
  • Klientům, kteří použijí měsíčně pětkrát a častěji platební kartu, dává bonusový úrok za peníze na účtu.

 

http://www.svobodnymonitor.cz/ekonomika/male-banky-presvedcily-jiz-20-obyvatel-ceska-lakaji-predevsim-mlade/

 


Máte vypnutý javascript. Pro správné fungování stránek je třeba jej povolit.