Den finanční gramotnosti: Devět z deseti Čechů se považuje za finančně zodpovědné

Češi se považují za finančně zodpovědné. Ve výzkumu Dne finanční gramotnosti od MindBridge Consulting na téma Češi a rodinné finance to uvedlo 94 % respondentů. Toto poměrně vysoké číslo je překvapivé, protože 41 % Čechů s financemi vychází jen tak tak nebo žije na dluh. Dobrou zprávou pak je, že 59 % Čechů se vždy snaží mít na konci měsíce nějakou finanční rezervu, viz graf 1.

„Češi o sobě mají v oblasti financí nereálnou představu. Žít od výplaty k výplatě, nebo dokonce na dluh, rozhodně není finančně zodpovědné,“ komentuje výsledky Lada Kičmerová, ředitelka marketingu a PR, a dodává: „Za finančně zodpovědné minimum lze považovat plánování příjmů a výdajů, tedy vedení rodinného rozpočtu, a postupné vytvoření finanční rezervy na nečekané výdaje.“ Jak ukázal výzkum, tak rodinný rozpočet si vede zhruba polovina domácností (52 %). Nejčastěji volí formu evidence tzv. na papíře (39 %), případně elektronickou formou v excelu či wordu (37 %). Každá desátá rodina, která si zaznamenává výdaje a příjmy, využívá specializované aplikace. Zajímavostí také je, že vedení rodinného rozpočtu významně častěji uvádějí rozvedení (62 %). 

Rezervu sice máme, ale malou

V oblasti spoření si Češi nestojí špatně. Jak vyplynulo z výzkumu, tak každý měsíc ušetří z výplaty čtyři z pěti respondentů, viz graf 2. Se spořením souvisí také vytváření rezerv. Tři čtvrtiny respondentů mají nějakou rezervu na horší časy. Její výše je však nízká. Rezervu na kratší dobu než tři měsíce má 41 % odpovídajících. „Krátkodobá finanční rezerva slouží v případě nečekaného výpadku příjmu, například při ztrátě zaměstnání či delší nemoci. Měla by být ve výši pokrývající náklady na domácnost zhruba v období tří až šesti měsíců,“ upřesňuje Kičmerová.

Tisícovku navíc bychom uspořili

Pokud by respondenti měli navíc měsíčně tisícikorunu, více než polovina z nich by ji ušetřila, další zhruba čtvrtina by ji využila na splácení předchozích dluhů a shodně po 12 % by ji utratilo za zábavu, nebo projedlo, viz graf 3

Nejčastějším úvěrem je ten na bydlení

Z výzkumu vyplynulo, že 64 % Čechů má nějaký typ úvěru. „Jak se dalo předpokládat, tak nejčastěji (56 %) jsou to úvěry na koupi, výstavbu nebo rekonstrukci bydlení. To jsou typy úvěrů, které lze považovat za „dobré“. Mezi ty „špatné“ spadají půjčky od nebankovních společností, které dle výzkumu má 16 procent respondentů,“ uvádí Lada Kičmerová, viz graf 4.

Výhodnost úvěru Češi poznají

Součástí výzkumu byla také praktická otázka na rozpoznání výhodnosti půjčky. „Připravili jsme pro respondenty tři varianty nabídek a oni se měli rozhodnout pro tu nejvýhodnější. Simulovali jsme tak běžné nabídky, s nimiž se setkávají v bankách či úvěrových společnostech. Výsledek, tedy 65 procent správných odpovědí, nás příjemně překvapil,“ uzavírá Kičmerová, viz graf 5.

Informace o průzkumu:

Výzkum byl realizován agenturou MindBridge Consulting na reprezentativním vzorku populace ve věku od 25 do 60 let (dle regionu, velikosti místa bydliště, pohlaví, věku, vzdělání a příjmu) v srpnu 2013. Velikost základního souboru byla 1000 respondentů (přednostů domácnosti).

Pro více informací kontaktujte:

Viola Baštýřová, Partners, viola.bastyrova@partners.cz, tel.: 776 21 05 99

Partners se v roce 2009 stali největší finančněporadenskou firmou v České republice a v roce 2012 překročil provizní obrat společnosti 1,45 miliard korun. Do skupiny Partners patří i projekty Partners bankovní služby, Partners Akademie, Partners Media a Partners investiční společnost. Zásluhu na úspěchu poradenství Partners má především objektivita, nabídka exkluzivních produktů a pečlivá příprava a vzdělání finančních poradců Partners. Odborníci a analytici Partners v čele s Pavlem Kohoutem, Alešem Tůmou a Davidem Kučerou publikují v předních českých médiích i na finančním webu Finmag a portálu Peníze.cz. Od roku 2008 do konce roku 2010 se vybraní poradci účastnili pořadu České televize Krotitelé dluhů. V roce 2011 Partners vyhlásili 8. září Dnem finanční gramotnosti a spustili projekt pod stejným názvem ve spolupráci s organizací UNESCO. V roce 2012 expandovali na polský trh, rozšířili distribuční síť o franšízy Partners market a jako první finančněporadenská společnost zavedli investiční poradenství. V roce 2013 se stali nositeli prestižního titulu Ruban d’Honneur v soutěži European Business Awards. Partners zkrátka znamená: „Finanční poradenství jinak“.

 

 


Máte vypnutý javascript. Pro správné fungování stránek je třeba jej povolit.