Partners zapisují do dějin Den finanční gramotnosti


Společnost Partners požádala Sekretariát České komise UNESCO, aby bylo 8. září oficiálně vyhlášeno Dnem finanční gramotnosti a aby byly priority OSN a UNESCO rozšířeny o problematiku finanční gramotnosti. Partners vnímají finanční negramotnost jako jedno z největších rizik a slabin dnešní společnosti. Již 8. září 2011 byly proto odstartovány pod hlavičkou Dne finanční gramotnosti projekty na podporu finanční vzdělanosti.

Cílem Dne finanční gramotnosti je každoročně vyvíjet aktivity směřující ke zvýšení finanční vzdělanosti populace České republiky. Veřejnosti byl projekt Dne finanční gramotnosti představen ve středu 7.8. Na tiskové konferenci vystoupili autoři projektu, tisková mluvčí Partners Lada Kičmerová, ředitel marketingu Vlastimil Divoký, člen představenstva společnosti Partners Tomáš Prouza a také ekonom Pavel Kohout.

„Datum 8.9. je již od roku 1966 připomínáno jako Mezinárodní den gramotnosti s cílem podporovat boj mezinárodního společenství s negramotností lidí. Jenže v České republice (a dalších vyspělých státech) je dnes obecná negramotnost pouze okrajovým problémem, týkajícím se méně než 1 % populace,“ uvedla Lada Kičmerová.

Naopak problémem, který vyspělé země sužuje, je tzv. negramotnost finanční. To potvrdila i organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD), která v květnu 2011 zveřejnila výsledky svého šetření, které ukázaly: Finanční negramotnost obyvatel ČR se pohybuje v rozmezí 56 až 65 %. Vysoká je i v dalších vyspělých zemích – pohybuje se vysoko nad 50 % - například v Polsku více než 65 %, ve Velké Británii 65 – 56 % či v Německu a Maďarsku 56 – 51 %.

„Srovnání finanční negramotností s analfabetismem má své opodstatnění. Negramotnost byla vysoká i v dnes vyspělých zemích až do konce 19. století a podařilo se ji zvýšit až díky požadavkům na moderní společnost na přelomu 19. a 20. století,“ upozornil Tomáš Prouza. „A právě na přelomu 20. a 21. století je tlak moderní společnosti vyvíjen na gramotnost finanční. Zvyšování finančního vzdělávání obyvatelstva je velice důležité, protože tak se dá předejít tomu, aby se peníze staly pro majitele zlým pánem namísto dobrého sluhy.“

 „Zaměřili jsme se na mezigenerační srovnání znalostí z oblasti financí. Na základě výzkumu jsme zjistili, že největší znalosti má střední generace 35 až 50 let. Překvapivě nejmladší generace 15 až 25 let na tom zdaleka není tak dobře, jak by se mohlo zdát. Proto naše současné aktivity cílí na tuto věkovou skupinu,“ upřesňuje Tomáš Prouza.

Prvním krokem, který Partners učinili, bylo zahájení diskuse se Sekretariátem České komise UNESCO (ČK) o poskytnutí záštity ČK ke svému projektu Den finanční gramotnosti, jehož cílem je každoročně vyvíjet aktivity směřující ke zvýšení finanční vzdělanosti populace ČR.

„Vyhlášení oficiálního Dne OSN nebo UNESCO je dlouhodobý a složitý proces vyžadující splnění mnoha kritérií. K zahájení diskuse byl učiněn první krok, od něhož se budou odvíjet další aktivity, které, jak věřím, dojdou naplnění,“ dodává Milan Kuna, vedoucí tajemník České komise pro UNESCO.

U příležitosti konání historicky prvního Dne finanční gramotnosti spustili Partners speciální web, jehož návštěvníci budou moci prostřednictvím testu zjistit úroveň své finanční gramotnosti a také se zúčastnit soutěže o nejlepší video a nejvtipnější komiks s tématikou znalostí ze světa financí.

Podrobnosti naleznete na webu Den finanční gramotnosti, nebo na oficiálních stránkách Dne finanční gramotnosti na Facebooku.


Máte vypnutý javascript. Pro správné fungování stránek je třeba jej povolit.