Finanční barometr Partners: Jak funguje kreditní karta, ví jen třetina Čechů

Kreditka, termín, se kterým se setkala většina Čechů. Často tak označují svou platební kartu, byť podle on-line výzkumu prostřednictvím aplikace Instant Research agentury Ipsos pro společnost Partners kreditní kartu na rozdíl od běžné platební vlastní jen o něco více než třetina respondentů (35 %, viz graf 1). Obliba kreditky tak mezi Čechy roste, protože před třemi lety ji dle šetření Ministerstva financí využívala jen jedna čtvrtina obyvatel (24 %). I přesto, že je tento finanční produkt stále oblíbenější, tak tápeme v tom, jak ho správně používat, viz graf 2.

„Kreditní karta může být dobrý sluha, ale špatný pán. Aby nám opravdu dobře sloužila a mohli jsme naplno využívat její benefity, je třeba dobře znát, jak funguje její bezúročné období,“ říká Dagmar Prajzlerová, manažerka Partners bankovních služeb. A výzkum jí dává za pravdu. Téměř 40 % dotazovaných uvedlo, že bezúročné období se počítá pro každou platbu zvlášť, tedy její majitel má vždy například 45 dní na splacení závazku. „To je samozřejmě mylná odpověď. Princip fungování kreditní karty není takto jednoduchý, to by na tom jejich poskytovatelé moc nevydělali. Bezúročné období funguje tak, že je pevně stanovené určité datum a od něj se počítá například 45 dní pro každou platbu zvlášť. Doba na uhrazení závazku se zkracuje dle toho, kdy platbu realizuji. Po dobu těch 45 dní pak za úvěrované prostředky neplatím úroky,“ dodává Dagmar Prajzlerová. Správnou odpověď znalo jen 36 % respondentů a více než jedna pětina (21 %) pak vůbec netušila, jak bezúročné období funguje, viz též graf 2.

Dana Míchalová, finanční poradkyně Partners, upřesňuje: „Kreditní karta je vlastně produktem pro movitější klienty, tedy pro ty, kteří mají vždy dostatečnou hotovost a platební disciplínu na uhrazení závazků v bezúročném období. Pro ně je kreditní karta opravdu výhodný produkt, který jim ušetří. Ovšem pro ty, kteří ji využívají jen jako další formu dlouhodobého spotřebitelského úvěru, je neúměrně drahá.“

Výběry z bankomatu – za kolik?

Kromě plateb u obchodníka lze s kreditní kartou vybírat i z bankomatu. Ovšem za jakých podmínek ví méně než jedna polovina dotazovaných (43 %), viz graf 3. „Kreditní karta není určena pro výběry z bankomatu, proto je tato služba nejdražší. Navíc na výběr se nevztahuje bezúročné období,“ shrnuje Prajzlerová. Stejné procento respondentů také ví, v jakém rozmezí se nejčastěji pohybuje RPSN kreditní karty, viz graf 4. „Znalosti kreditní karty jako finančního produktu mezi Čechy bych hodnotila jako podprůměrné. Je to dáno i tím, že u nás je tradice využívání kreditek daleko menší než například v USA. V některých zahraničních destinacích se bez kreditní karty neobejdete, ta je obvykle vyžadována při bezhotovostních platbách, v půjčovnách automobilů či platbě za hotel,“ uzavírá Dagmar Prajzlerová. 

Kreditní karta a cash back

Hotovost z kreditní karty je možné získat i jinou formou než jen výběrem z bankomatu, a to při placení kreditkou u obchodníka při využití služby cash back. Podmínkou je zpravidla nákup za minimálně 300 korun. Maximální částkou, kterou lze jednorázově získat, je pak 1500 korun. Na tento typ výběru hotovosti se vztahuje bezúročné období stejně jako na platby. 

Výzkum byl realizován formou on-line dotazování prostřednictvím aplikace Instant Research agentury Ipsos pro společnost Partners na reprezentativním vzorku populace ve věku od 18 do 65 let (dle regionu, kraje, velikosti místa bydliště, pohlaví, věku a vzdělání) v červenci 2013. Velikost základního souboru byla 1050 respondentů.

Pro více informací kontaktujte:

Viola Baštýřová, Partners, viola.bastyrova@partners.cz, tel.: 776 21 05 99

Partners se v roce 2009 stali největší finančněporadenskou firmou v České republice a v roce 2012 překročil provizní obrat společnosti 1,45 miliardy korun. Do skupiny Partners patří i projekty Partners bankovní služby, Partners Akademie, Partners Media a Partners investiční společnost. Zásluhu na úspěchu poradenství Partners má především objektivita, nabídka exkluzivních produktů a pečlivá příprava a vzdělání finančních poradců Partners. Odborníci a analytici Partners v čele s Pavlem Kohoutem, Alešem Tůmou a Davidem Kučerou publikují v předních českých médiích i na finančním webu Finmag a portálu Peníze.cz. Od roku 2008 do konce roku 2010 se vybraní poradci účastnili pořadu České televize Krotitelé dluhů. V roce 2011 Partners vyhlásili 8. září Dnem finanční gramotnosti a spustili projekt pod stejným názvem ve spolupráci s organizací UNESCO. V roce 2012 expandovali na polský trh, rozšířili distribuční síť o franšízy Partners market a jako první finančněporadenská společnost zavedli investiční poradenství. V roce 2013 se stali nositeli prestižního titulu Ruban d’Honneur v soutěži European Business Awards. Partners zkrátka znamená: „Finanční poradenství jinak“.


Máte vypnutý javascript. Pro správné fungování stránek je třeba jej povolit.