Finanční barometr Partners: Lidé realitkám nedůvěřují, přesto přes ně kupují nemovitosti

 

Úroky hypotečních úvěrů jsou na historicky nejnižších sazbách, není proto divu, že zájem o pořízení nemovitosti už druhým rokem roste. Při koupi lidé nejčastěji využívají služeb realitní kanceláře či realitního makléře (40 procent), a to přesto, že jim dvě třetiny Čechů nedůvěřují a myslí si, že hají pouze své vlastní zájmy, tedy co nejvyšší provizi (65 %, viz graf 1). Vyplynulo to z Finančního barometru Partners realizovaného přes Instant Research od Ipsosu.

„Koupě nemovitosti se většinou uskuteční jednou nebo dvakrát za život. Většina lidí s tímto procesem nemá zkušenosti, proto si také myslí, že realitní kancelář zastupuje zájmy kupujícího. Opak je ale pravdou, protože realitky hájí hlavně zájmy prodávajícího či své vlastní. V České republice není realitní trh nikterak regulován, což také odpovídá jeho stavu. Dal by se nazvat spíše realitní džunglí. Proto opravdu doporučuji si realitní kancelář nejdříve pořádně prověřit,“ uvádí Vladimír Zuzák, ředitel společnosti Home Institute, která v květnu společně s Partners spustila službu Partners domov. Ta nabízí kompletní servis od vyhledání nemovitosti, jednání o ceně, přes zajištění financování, právního servisu až po technický audit.

Jeho slova, že realitky jednaní ve vlastním zájmu, potvrzuje i zkušenost manželů Petry a Thomase D., klientů Partners. Vyhlídli si nemovitost, kterou majitel prodával přes realitní kancelář. Jenže realitka začala hned po prohlídce na manžele neúměrně tlačit se zaplacením rezervačního poplatku s odůvodněním, že nemovitost nemá v nabídce exkluzivně, a tudíž si ji může koupit kdokoli jiný. Jelikož manželé o ni nechtěli přijít, hned v pondělí podepsali rezervační smlouvu a uhradili rezervační poplatek skoro čtvrt milionu bez toho, že by si stačili v klidu prostudovat veškeré materiály a dokumenty. Teprve dodatečně zjistili, že realitka jim zamlčela, že příjezdová cesta není součástí nemovitosti a vlastní ji firma, která je v insolvenci, a nikoli obec, jak kancelář tvrdila. Ve spolupráci s Lukášem Urbánkem, finančním poradcem Partners, se jim podařilo dosáhnout vrácení rezervačního poplatku a zrušení opce.

Kontrolu dokumentů lidé nepodceňují

Právě kontrola dokumentů, majetkoprávních vztahů a technického stavu by měla předcházet koupi nemovitosti. Podle výzkumu kupující nejčastěji kontrolují výpis z katastru (71 %), dále to, zda nemovitost není zatížena exekucemi (62 %) a zhruba každý druhý pak prověřuje technický stav (54 %), zda splňuje podmínky pro získání úvěru na bydlení (51 %) a zda cena nemovitosti odpovídá dané lokalitě a typu (47 %, viz graf 2). „Lidé si často neuvědomují, jak náročný je celý proces koupě nemovitosti. Není to jen o tom, zda se vám byt či dům libí a je situovaný tam, kde vy chcete. Jedná se o několikaměsíční proces zahrnující řadu administrativních a odborných úkonů, jednání se třetími stranami a řadu stresujících situací. Výpis z katastru a finanční či majetkoprávní vztahy by si měl před koupí prověřit každý, protože následné spory či komplikace se mohou vléci i desítky let a nemovitost se stane neprodejnou,“ varuje Vladislava Cisarzová, obchodní ředitelka Partners, a dodává: „Na základě zkušeností našich klientů jsme se rozhodli ve spolupráci s Home institutem rozšířit naší nabídku o službu Partners domov, která právě toto vše řeší za kupujícího. Služba od vyhledání nemovitosti až po předání klíče je v zahraničí celkem běžná, u nás je ale novinkou.“  

V rámci služby Partners domov dochází také k jednání o ceně. Ta je pro většinu kupujících klíčovým ukazatelem, protože se o ní podle výzkumu snaží vyjednávat zhruba 58 procent kupujících, ale jen 37 procentům se povede ji snížit. Další 17 procent ve vyjednávání neuspěje a 4 procenta usoudila, že pro jednání nebyly vhodné podmínky, viz graf 3. Jednání o ceně často zkrachuje na tom, že kupující dávají najevo svoje emoce – jakmile makléři nebo prodávající vidí, jak jim na koupi nemovitosti záleží, nemají důvod jít s cenou dolů.

„Pokud ale za sebe nechají vyjednávat někoho třetího, získají velkou výhodu – jednání se povede ve věcné a profesionální rovině. Například naše klienta Petra Jarošová z Brna využila službu Partners domov. Měla vyhlídnutý by 1+kk, o který velice stála. Jednalo se ale o družstevní byt, kde se zatím nezačalo se splátkou anuity. To byl jeden z důvodů, proč se nám ve spolupráci s odborníky z Home Institutu podařilo vyjednat snížení ceny,“ shrnuje Vladislava Cisarzová, obchodní ředitelka Partners.

GRAFY KE STAŽENÍ ZDE.

Informace o průzkumu: Výzkum byl realizován formou on-line dotazování prostřednictvím aplikace Instant Research agentury Ipsos pro společnost Partners na reprezentativním vzorku populace, kteří koupili nemovitost na úvěr, ve věku od 18 do 65 let (dle regionu, kraje, velikosti místa bydliště, pohlaví, věku a vzdělání) v červnu 2014. Velikost základního souboru byla 1050 respondentů.

Graf 1

 

Graf 2

Graf 3

Pro více informací kontaktujte:

Viola Baštýřová, Partners, viola.bastyrova@partners.cz, tel.: 776 21 05 99

Partners se v roce 2009 stali největší finančněporadenskou firmou v České republice a v roce 2013 překročil obrat společnosti 1,3 miliardy korun. Do skupiny Partners patří i projekty Partners bankovní služby, Partners Akademie, Partners Media a Partners investiční společnost. Zásluhu na úspěchu poradenství Partners má především objektivita, nabídka exkluzivních produktů a pečlivá příprava a vzdělání finančních poradců Partners. Odborníci a analytici Partners v čele s Pavlem Kohoutem, Alešem Tůmou a Josefem Uchytilem či Davidem Kučerou publikují v předních českých médiích i na finančním webu Finmag a portálu Peníze.cz. Od roku 2008 do konce roku 2010 se vybraní poradci účastnili pořadu České televize Krotitelé dluhů. V roce 2011 Partners vyhlásili 8. září Dnem finanční gramotnosti a spustili projekt pod stejným názvem ve spolupráci s organizací UNESCO. V roce 2012 expandovali na polský trh, rozšířili distribuční síť o franšízy Partners market a jako první finančněporadenská společnost zavedli investiční poradenství. V roce 2013 se stali nositeli prestižního titulu Ruban d’Honneur v soutěži European Business Awards a v roce 2014 získali též ocenění Czech Superbrands.Partners zkrátka znamená: „Finanční poradenství jinak“.

Home Institute je nezávislá česká poradenská společnost, která zastupuje výhradně kupující nemovitostí. Nejsme realitka. Nesnažíme se nic prodat za provizi, jde nám pouze o to pomoci dobře koupit správnou nemovitost. Jsme partnerem a poradcem, který bude zastupovat a hájit zájmy kupujícího v celém procesu koupě od pomoci s výběrem vhodné nemovitosti až po podpis kupní smlouvy. Poskytujeme kupujícím poradenství a komplexní technické a právní služby při koupi bydlení. Díky týmu odborníků a dlouholetým zkušenostem v oboru známe do detailu každý aspekt koupě nemovitosti i odpovídající ceny na trhu. Naši odměnu se tak nebojíme navázat přímo na úsporu klienta. Stojíme tak vždy a za všech okolností na jeho straně.


Máte vypnutý javascript. Pro správné fungování stránek je třeba jej povolit.