Finanční barometr Partners: Šetřete na sobě! vzkazují občané politikům

Událostí číslo jedna jsou v současnosti předčasné parlamentní volby. Téměř denně se objevují předvolební průzkumy mapující výsledky preferencí jednotlivých stran u voličů. Finanční barometr Partners od aplikace Instant Research agentury Ipsos se volbám věnuje z pohledu názorů a nálad obyvatel. A výsledky hovoří jednoznačně: Drtivá většina Čechů (92 %) si přeje, aby příští politická reprezentace šetřila zejména na sobě, tedy omezila výdaje na reprezentaci a chod poslanecké sněmovny a senátu. Jedna třetina je pak pro úspory v resortu obrany, viz tabulka.

Pokud se občanů zeptáme, kam by budoucí vláda měla investovat, tak nejčastěji zmiňovali oblast zdravotnictví (62 %) a vzdělání a výzkumu (45 %), viz graf 1. Nejméně investic by si pak zasloužila kultura. Tu také každý desátý Čech považuje za možnou oblast budoucího šetření vlády a poslanců.

„Jsem pro šetření v oblasti veřejných zakázek, ale nikoli pro tupé škrty. Stačilo by zavést lepší systém schvalování veřejných zakázek, aby se nevyhazovaly peníze za zbytečnosti. Mnoho tzv. „investic“ je jen sypáním peněz do kanálu s tím rozdílem, že peníze v kanálu alespoň nehyzdí krajinu a nekomplikují život občanům,“ komentuje výsledky Pavel Kohout, ekonom a ředitel pro strategii Partners, a dodává: „Investovat by měli do snížení daní a do zjednodušení života podnikatelů, velkých i těch nejmenších. Stát, jeho zaměstnanci a jejich rodinní příslušníci jsou totiž živeni tím, co podnikatelé vytvoří. A když nebudou mít podmínky, nebudou tvořit. Anebo budou, ale v jiné zemi. Za sebe bych zvolil nejspíše vzdělání a výzkum a také kulturu, aby nám nepadaly cenné kulturní památky, které už nikdo nikdy nenahradí nějakou novostavbou. V normální bohaté společnosti do těchto tří oblastí značně investují soukromí mecenáši, ale těch je u nás příliš málo. Zdaleka nejbohatší korporací je u nás bohužel stát.“

Změnu politiků si přeje téměř každý Čech

Výzkum se také zaměřil na aktuální náladu ve společnosti. Ta pro následující politickou reprezentaci není povzbudivá: celých 72 procent si myslí, že společnost je v hluboké morální a ekonomické krizi, demotivována neustálými skandály kolem vlády a politických reprezentantů, viz graf 2.  Negativní nálada pak výrazně stoupá s věkem respondenta. Jen pouhá 4 procenta lidí očekávají, že nadcházející volby přinesou tolik očekávanou změnu.

„Finančními trhy často nehýbou ani tak tvrdá data, jako spíš nálady a emoce. Podobně v celé ekonomice – rozšířená ‚blbá nálada‘ může podvazovat hospodářský růst. Někteří politici by rádi ekonomiku stimulovali nesmyslnou stavbou hladových zdí. Přitom by možná stačilo navrátit zaměstnancům a podnikatelům důvěru v to, že ze svých daní neplatí jen jedno velké cirkusové představení,“ říká k výsledkům Aleš Tůma, analytik Partners.

Volby proběhnou 25. a 26. října, tedy už tento pátek a sobotu. Přesto podle výzkumu ještě většina Čechů nemá jasno, koho bude volit. Více než polovina voličů (respektive 25 % a 28 %) se buď rozhodne až těsně před volbami, nebo vůbec netuší koho volit, viz graf 3. Každý desátý respondent pak odpověděl, že volí stále tu samou stranu; 29 procent respondentů si pak vybralo politické seskupení konkrétně pro tyto volby, viz graf 3. V čem však mají Češi jasno, je otázka obměny poslanecké sněmovny. Téměř polovina obyvatel se domnívá, že změna je třeba z důvodu, že stávající reprezentanti jsou tam příliš dlouho a již nemohou přijít s ničím novým. Pro omlazení sněmovny je pak 39 procent odpovídajících, viz graf 4.

Aleš Tůma dodává: „Podle průzkumu lidé pořád ještě věří, že ke zlepšení situace by stačilo prostě vyměnit politiky. Jenže i ty nové a neposkvrněné by bylo potřeba nějak přimět, aby uvažovali v delším horizontu než čtyři roky. Navíc řada penězovodů napojených na státní kasu funguje velice dobře bez ohledu na to, kdo je zrovna u moci.“

Informace o průzkumu:

Výzkum byl realizován formou on-line dotazování prostřednictvím aplikace Instant Research agentury Ipsos pro společnost Partners na reprezentativním vzorku populace ve věku od 18 do 65 let (dle regionu, kraje, velikosti místa bydliště, pohlaví, věku a vzdělání) v říjnu 2013. Velikost základního souboru byla 1050 respondentů.

 Pro více informací kontaktujte:

Viola Baštýřová, Partners, viola.bastyrova@partners.cz, tel.: 776 21 05 99

Partners se v roce 2009 stali největší finančněporadenskou firmou v České republice a v roce 2012 překročil provizní obrat společnosti 1,45 miliardy korun. Do skupiny Partners patří i projekty Partners bankovní služby, Partners Akademie, Partners Media a Partners investiční společnost. Zásluhu na úspěchu poradenství Partners má především objektivita, nabídka exkluzivních produktů a pečlivá příprava a vzdělání finančních poradců Partners. Odborníci a analytici Partners v čele s Pavlem Kohoutem, Alešem Tůmou a Davidem Kučerou publikují v předních českých médiích i na finančním webu Finmag a portálu Peníze.cz. Od roku 2008 do konce roku 2010 se vybraní poradci účastnili pořadu České televize Krotitelé dluhů. V roce 2011 Partners vyhlásili 8. září Dnem finanční gramotnosti a spustili projekt pod stejným názvem ve spolupráci s organizací UNESCO. V roce 2012 expandovali na polský trh, rozšířili distribuční síť o franšízy Partners market a jako první finančněporadenská společnost zavedli investiční poradenství. V roce 2013 se stali nositeli prestižního titulu Ruban d’Honneur v soutěži European Business Awards. Partners zkrátka znamená: „Finanční poradenství jinak“.


Máte vypnutý javascript. Pro správné fungování stránek je třeba jej povolit.