Finanční barometr: Rodiče mají mylné představy o nákladech na školáka od 1. do 5. třídy

S nástupem potomka do školy se rodině navýší výdaje spojené se studiem. Jaké ale jsou náklady, tedy celodenní stravné, kapesné, náklady na školní pomůcky, volný čas, oblečení, obuv a hračky, na žáka od první do páté třídy? Rodiče o nich mají značně zkreslené představy. Podle Finančního barometru Partners od Instant Research se 35 % z nich domnívá, že za pět let utratí za potomka maximálně 50 tisíc, zhruba stejný počet pak odhaduje výdaje od 50 do 100 tisíc, viz graf 1.

„To jsou značně nereálné představy, podle kvalifikovaných výpočtů finančně-poradenské společnosti Partners se náklady na dítě od první do páté třídy pohybují okolo 200 až 220 tisíc, což je měsíčně zhruba 3500  korun. Je to střízlivý odhad, pokud rodiče musí koupit potomkovi vše nové. V případě že mají více dětí, které po sobě mohou dědit, náklady odhaduji tak na 2500 až 3000 korun měsíčně,“ vysvětluje Dana Míchalová, VIP finanční poradkyně Partners. Částku mezi 200 až 250 tisíci odhadovala jen 4 procenta rodičů, výdaje od 150 do 200 tisíců pak volilo 7 procent odpovídajících. „Domnívám se, že podceněné náklady jsou dány tím, že rodiče podle výzkumu nejčastěji pokrývají tyto náklady z průběžných příjmů,“ dodává Míchalová.

44 procent rodičů pokrývá útraty na školáka z běžných příjmů, aniž by se ostatní členové rodiny museli uskromnit, 43 procent to řeší obdobně, jen na úkor ostatních. Každá dvanáctá rodina řeší výdaje na školáka z předchozích úspor či finančních rezerv, viz graf 2.

„Děti jsou velká investice, podobně jako nákup auta či bytu. Stejně jako si je plánujete dlouho dopředu, začněte se na děti připravovat už od prvního platu. Ideálně byste si měli odkládat stranou 10 procent z příjmů. Podle zvolené strategie a množství odkládaných prostředků můžete za pár let téměř bez odříkání naspořit na počáteční výbavu,“ radí Dana Míchalová. „Nejčastější chybou, kterou rodiče dělají, je, že s nadsázkou téměř na porodním sále uzavřou stavební spoření. To je ale nejefektivnější při měsíční úložce 1700 korun na šest až sedm let. A to si málokterá rodina při sníženém příjmu s rodičovskou či mateřskou může dovolit. Navíc stavební spoření není vhodné na patnácti či dvacetileté spoření, to lze využít mnohem efektivnější produkty.“

První rok dítěte, podle výpočtů Partners, stojí rodiče přes 62 tisíc. Od roku do pěti let se náklady pohybují kolem 180 tisíc, druhý stupeň, tedy šestá až devátá třída, vyjde na 220 tisíc. Na střední školu by si rodiče měli připravit zhruba 185 tisíc, a pokud chtějí mít z potomka vysokoškoláka, náklady vyskočí o dalších téměř 300 tisíc. Sečteno a podtrženo: výdaje na potomka od narození do ukončení vysoké školy jsou zhruba 1 160 tisíc. „Samozřejmě je možné náklady snížit třeba pomocí příbuzných a známých zděděním staršího oblečení či vybavení a v pozdějším věku dítě motivovat k zajištění vlastních příjmů formou brigád,“ uzavírá Dana Míchalová z Partners.

Kolik stojí děti - graf 1

 

Kolik stojí děti -  graf 2

Informace o průzkumu: Výzkum byl realizován formou on-line dotazování prostřednictvím aplikace Instant Research agentury Ipsos pro společnost Partners na reprezentativním vzorku populace, kteří mají děti (dle regionu, kraje, velikosti místa bydliště, pohlaví, věku a vzdělání) v srpnu 2014. Velikost základního souboru byla 1050 respondentů. 

Pro více informací kontaktujte:

Viola Baštýřová, Partners, viola.bastyrova@partners.cz, tel.: 776 21 05 99

Partners se v roce 2009 stali největší finančněporadenskou firmou v České republice a v roce 2013 překročil obrat společnosti 1,3 miliardy korun. Do skupiny Partners patří i projekty Partners bankovní služby, Partners Akademie, Partners Media a Partners investiční společnost. Zásluhu na úspěchu poradenství Partners má především objektivita, nabídka exkluzivních produktů a pečlivá příprava a vzdělání finančních poradců Partners. Odborníci a analytici Partners v čele s Pavlem Kohoutem, Alešem Tůmou a Josefem Uchytilem či Davidem Kučerou publikují v předních českých médiích i na finančním webu Finmag a portálu Peníze.cz. Od roku 2008 do konce roku 2010 se vybraní poradci účastnili pořadu České televize Krotitelé dluhů. V roce 2011 Partners vyhlásili 8. září Dnem finanční gramotnosti a spustili projekt pod stejným názvem ve spolupráci s organizací UNESCO. V roce 2012 expandovali na polský trh, rozšířili distribuční síť o franšízy Partners market a jako první finančněporadenská společnost zavedli investiční poradenství. V roce 2013 se stali nositeli prestižního titulu Ruban d’Honneur v soutěži European Business Awards a v roce 2014 získali též ocenění Czech Superbrands.Partners zkrátka znamená: „Finanční poradenství jinak“.


Máte vypnutý javascript. Pro správné fungování stránek je třeba jej povolit.