Finanční barometr: S investicemi má 25 let po revoluci zkušenosti stále jen třetina Čechů

Již podruhé si Česká republika 19. dubna připomene Světový den investičních fondů. Při této příležitosti Partners zpracovali Finanční barometr, z něhož vyplynulo, že po čtvrtstoletí volného trhu u nás stále panuje o investicích řada mýtů. Mezi ty nejčastější patří obavy z krachu či tunelování fondů.  

Jen každý desátý Čech považuje investiční fondy za bezpečný a regulovaný nástroj. Část dotázaných (11 procent) si mylně myslí, že fondy podléhají zákonnému pojištění vkladů, třetina se stále ještě bojí krachů či tunelů. Zbytek si myslí, že záleží na konkrétním fondu, nebo zcela tápe, viz graf 1.

„Faktem je, že existují lepší a horší fondy z hlediska kvality správy. Stejně tak je pravda, že existují fondy zaměřené na exotická odvětví či regiony, a kdo zapomene na rozumnou diverzifikaci, může se spálit. Ale obavy z tunelů jsou zcela liché. Ochrana podílníků ve fondech je u nás na evropské úrovni a kolektivní investování svoji bezpečnost prokázalo i během finanční krize,“ vysvětluje investiční analytik Partners Aleš Tůma. „Otázka ‚A co když to zkrachuje?‘ je častá a asi se klientům nelze divit, že se bojí. Správci fondů i poradci jim zkrátka musí vysvětlit, že v diverzifikovaném fondu nic takového nehrozí. To by museli naráz zkrachovat všichni emitenti v portfoliu. Běžné fondy na rozdíl od bank neinvestují vypůjčené peníze, takže ani nemají jak zbankrotovat,“ dodává Tůma.

Nemovitosti versus podílové fondy

Že jsou Češi konzervativní investoři, je celkem známou věcí. Proto nepřekvapí, že na dotaz, kterou investici považují za nejlepší, tedy takovou, která v čase uchová hodnotu vložených peněz, zabezpečí je do budoucna a mají k ní důvěru, označilo 53 procent respondentů nemovitost. Jen 11 procent by se spolehlo na podílové fondy, viz graf 2.

„V podskupině respondentů, kteří už mají nějakou zkušenost s investováním, jsou na tom fondy mnohem lépe, věří jim 30 procent z nich. Značná část nedůvěry vůči fondům je tedy jednoduše strach z neznámého,“ komentuje to Aleš Tůma a dodává: „Nic proti investování do nemovitostí, ale vše má svoje výhody a nevýhody. Pokud máte likvidních například 10 milionů, můžete za to pořídit několik nájemních bytů a stát se rentiérem. Ale pro běžného drobného investora s dostupnými prostředky v řádu stovek či tisícikorun měsíčně jsou fondy jasnou volbou.“

Místo kartonu cigaret pravidelná investice

Češi všeobecně mají malé zkušenosti s investováním, i když se už více než čtvrtstoletí pohybují na volném trhu, viz graf 3. Na nízkou zkušenost s investováním poukazuje i to, že podstatná část dotázaných neví, že podílové fondy jsou dostupné skutečně každému. Jen čtvrtina správně odpověděla, že investovat lze už v řádu stovek korun. Téměř 40 procent dotázaných si myslí, že potřebná částka je v řádu desítek či stovek tisíc, nebo neví, viz graf 4.

Analytik Aleš Tůma k tomu říká: „Ano, větší investoři mají větší možnosti. Pokud si na to netroufají sami, mohou se poradit s odborníkem, ideálně s nezávislým poradcem, který má certifikát na investiční poradenství. Ale pořád platí, že investovat je možné i obnos srovnatelný s cenou několika krabiček cigaret nebo lahví průměrného vína. Přitom podle statistik Ministerstva financí se u nás každý rok mnohonásobně víc peněz prosází, propije a prokouří, než proinvestuje.“

Informace o výzkumu:

Výzkum byl realizován formou on-line dotazování aplikací Instant Research od Ipsos pro společnost Partners v březnu 2015, N=1010, reprezentativního vzorku obyvatel ČR ve věku 18 až 65 let (dle věku, pohlaví, vzdělání, příjmů a kraje).

Grafy k výzkumu jsou ke stažení ZDE.

Graf 1

  Graf 2

Graf 3

Graf 4

Pro více informací kontaktujte:

Viola Baštýřová, Partners, viola.bastyrova@partners.cz, tel.: 776 21 05 99

Partners se v roce 2009 stali největší finančně-poradenskou firmou v České republice a v roce 2014 překročil obrat společnosti 1,2 miliardy korun. Do skupiny Partners patří i projekty Partners bankovní služby, Partners domov, Partners market a dceřiné společnosti Partners Akademie, Partners Media a Partners investiční společnost. Zásluhu na úspěchu poradenství Partners má především objektivita, nabídka exkluzivních produktů a pečlivá příprava a vzdělání finančních poradců Partners. Odborníci a analytici Partners v čele s Pavlem Kohoutem, Alešem Tůmou, Josefem Uchytilem či Davidem Kučerou publikují v předních českých médiích i na finančním webu Finmag a portálu Peníze.cz. Od roku 2008 do konce roku 2010 se vybraní poradci účastnili pořadu České televize Krotitelé dluhů. V roce 2011 Partners vyhlásili 8. září Dnem finanční gramotnosti a spustili projekt pod stejným názvem. V roce 2012 rozšířili distribuční síť o franšízy Partners market a jako první finančně-poradenská společnost zavedli investiční poradenství. V roce 2013 se stali nositeli prestižního titulu Ruban d’Honneur v soutěži European Business Awards a v roce 2014 získali též ocenění Czech Superbrands.Partners zkrátka znamená: „Finanční poradenství jinak“.


Máte vypnutý javascript. Pro správné fungování stránek je třeba jej povolit.