Fronty, ty Čechy na finančních pobočkách trápí nejvíce

 

Češi stále potřebují místo, kde budou moci s fyzickou osobou řešit své finance. Na pobočky, typicky ty bankovní, chodí drtivá většina z nás (90 procent). A to i přesto, že právě čekání ve frontě je pro nás tím, co nám vadí nejvíce. Jako hlavní výtku ji uvedla téměř polovina (45 procent) těch, co na obchodní místa chodí. Vyplývá to z výzkumu Češi a finanční pobočky realizovaného agenturou Ipsos pro Partners.

Negativně respondenti také vnímají absenci soukromí, která na pobočkách panuje, vadí 32 procentům. Na třetím místě (uvedlo 27 procent) se pak objevuje nemožnost vidět informace, které si pracovník pobočky prohlíží o klientovi na počítači, viz graf 1. „Koncepce většiny poboček finančních institucí je formou open space, oddělené kanceláře jsou velkou raritou. Jednání s pracovníkem pobočky probíhají u stolu či přepážky de facto za účasti dalších návštěvníků, cizích lidí, před nimiž klient řeší mnohdy velmi soukromé finanční záležitosti. A to samozřejmě málokoho těší,“ komentuje výsledky Viola Baštýřová, tisková mluvčí a vedoucí komunikace Partners. Aby Češi byli na pobočce spokojení a líbilo se jim tam, tak nejčastěji k tomu potřebují ochotné a vstřícné pracovníky (55 procent) a každý druhý pak soukromí a vyřízení záležitostí bez front a čekání, viz graf 2.

Nejčastěji našince na pobočky vyláká založení či zrušení produktu, nebo aktualizace a nastavení smluv (50, respektive 49 procent). Češi jsou ale i pohodlní, a tak není divu, že 78 procent při řešení preferuje možnost sjednat vše, tedy různé finanční produkty, na jednom místě. Jenže realita se od očekávání značně liší, až 44 procent odpovídajících musí při vyřizování navštívit více typů poboček.

„Není žádným tajemstvím, že Češi jsou v oblasti financí velice konzervativní, to odpovídá i jejich přístupu k finančním institucím. Vlna, kdy to vypadalo, že kamenným pobočkám zvoní umíráček a instituce je hromadně rušily, už je dávno minulostí. Banky a pojišťovny se od on-line servisu vrací k síti obchodních míst. Jenže na jedno si Češi přeci jenom zvykli: vyřídit co nejvíce věcí na jednom místě,“ hodnotí chování Petr Borkovec, generální ředitel a předseda představenstva Partners. „A právě na tento trend jsme zareagovali v Partners a v půlce roku 2012 spustili jako jediná finančně-poradenská společnost na trhu síť franšízových poboček Partners market. Koncept Partners marketů je postaven na tom, že pod jednou střechou klient najde banku i poradenské služby a široké portfolio produktů ze všech oblastí osobních a rodinných financí. Že jsme úspěšně využili mezeru na trhu, dokládá i to, že v únoru otevíráme již 50. franšízu.“

Na franšízovém partnerství funguje kromě Partners v oblasti financí ještě hypoteční makléř Gepard Finance, pojišťovací makléř Insia, banka UniCredit bank a pojišťovna Allianz. „Partners markety ale poskytují na jednom místě jak poradenský servis, tak i širokou nabídku stovky produktů od více než padesáti obchodních partnerů. Franšízy situujeme zejména na menší a střední města, kde je výběr finančních institucí omezený většinou na jednu až dvě banky a pojišťovnu,“ dodává Borkovec.

„Byli milí a pomohli mi“ není samozřejmostí

Jako vstřícné a řešící jejich záležitosti vnímá pracovníky poboček 58 procent Čechů. Necelá třetina má pak pocit, že zaměstnanci jsou sice milí, ale nepomohou vždy s tím, co potřebují. Navíc v každém osmém případu je pracovník pobočky vnímám jako nevstřícný a neochotný, viz graf 3. Tyto výsledky moc potěšující nejsou. Jen něco málo přes polovinu případů si respondenti odnášejí tu „správnou“ zkušenost z návštěvy pobočky – pracovník byl milý a uměl klientovi pomoci.

Milada Bicková, franšízantka Partners marketu v Písku, k tomu dodává: „Sama z vlastní zkušenosti vím, že empatie je pro pracovníka pobočky velmi důležitá, stejně jako odborné znalosti. Zaměstnanci bank či pojišťoven mají situaci o to jednodušší, že pracují jen s omezeným portfoliem produktů „vlastní“ instituce, kdežto koncipienti na Partners marketech musí znát produkty od různých obchodních partnerů. V Partners se na obě oblasti klade velký důraz, takže výběru těch správných spolupracovníků se franšízanti věnují opravdu pečlivě.“

I přes výše uvedené výhrady, které Češi k fungování obchodních míst finančních institucí mají, by překvapivě jedna pětina (21 procent) pobočku neměnila. To, co ke změně pobočky Čechy naopak přesvědčí, je nabídka optimalizace stávajících produktů (20 procent) a výrazné rozšíření služeb oproti stávající pobočce (15 procent), viz graf 4.

V pracovní dny, ale mimo pracovní dobu

Návštěva poboček je pak pro Čechy samostatnou kapitolou. V drtivé většině je navštěvují v pracovní dny, ze dvou třetin mimo pracovní dobu. 29 procent Čechů své finanční záležitosti vyřizuje v pracovní době. „Zejména na menších městech, kde Partners markety fungují, je prodloužená otevírací doba naprosto výjimečná a lidem nezbývá než se tak zvaně „ulít z práce“ a vyřešit, co potřebují. Na Partners marketech jsme se tomuto snažili předejít a máme otevřeno většinou do šesté či sedmé hodiny a na některých franšízách i v sobotu,“ uzavírá Petr Borkovec.

Grafy ke stažení ZDE.

Graf 1

Graf 2

Graf 3

Graf 4

Informace o výzkumu:

Výzkum byl realizován formou on-line dotazování agenturou Ipsos pro společnost Partners v lednu 2015, N=1009, reprezentativního vzorku obyvatel ČR ve věku 18 až 65 let (dle věku, pohlaví, vzdělání, příjmů a kraje).

Pro více informací kontaktujte:

Viola Baštýřová, Partners, viola.bastyrova@partners.cz, tel.: 776 21 05 99

Partners se v roce 2009 stali největší finančně-poradenskou firmou v České republice a v roce 2014 překročil obrat společnosti 1,2 miliardy korun. Do skupiny Partners patří i projekty Partners bankovní služby, Partners domov, Partners market a dceřiné společnosti Partners Akademie, Partners Media a Partners investiční společnost. Zásluhu na úspěchu poradenství Partners má především objektivita, nabídka exkluzivních produktů a pečlivá příprava a vzdělání finančních poradců Partners. Odborníci a analytici Partners v čele s Pavlem Kohoutem, Alešem Tůmou, Josefem Uchytilem či Davidem Kučerou publikují v předních českých médiích i na finančním webu Finmag a portálu Peníze.cz. Od roku 2008 do konce roku 2010 se vybraní poradci účastnili pořadu České televize Krotitelé dluhů. V roce 2011 Partners vyhlásili 8. září Dnem finanční gramotnosti a spustili projekt pod stejným názvem. V roce 2012 rozšířili distribuční síť o franšízy Partners market a jako první finančně-poradenská společnost zavedli investiční poradenství. V roce 2013 se stali nositeli prestižního titulu Ruban d’Honneur v soutěži European Business Awards a v roce 2014 získali též ocenění Czech Superbrands.Partners zkrátka znamená: „Finanční poradenství jinak“.


Máte vypnutý javascript. Pro správné fungování stránek je třeba jej povolit.