Hypotéky 2012: Tvrdý boj o klienta

„Aktuální situace nahrává zejména lidem, kteří se buď chystají pořídit si vlastní bydlení, anebo těm, kterým právě končí fixace,“ vysvětluje Josef Uchytil, manažer a finanční poradce Partners. Přitom před čtyřmi lety se sazby hypoték pohybovaly těsně pod hranicí šesti procent a situace na mezibankovním trhu naznačovala, že už velmi pravděpodobně nikdy nižší nebudou.

To, co s sebou nižší úročení přináší, je zejména prodloužení doby fixace u hypoték. „Pokud meziročně (1 až 3Q 2011 a 1 až 3Q 2012) porovnáme data od klientů Partners, zjistíme, že zatímco průměrná výše hypotéčního úvěru se meziročně změnila jen nepatrně, z 1,58 milionu na 1,59 milionu korun, tak výše průměrné fixace se prodloužila o 17 %, tedy z 3,6 let na 4,2 let. To je způsobeno jednak tím, že si lidé chtějí „zafixovat“ současné výhodné sazby na delší dobu a jednak akčními nabídkami na nejoblíbenější pětileté fixace,“ uvádí Petr Máša, ředitel klientského servisu Partners, a dodává: „Klienti často využívají i variabilní sazbu, tedy sazbu, která se odvíjí od aktuální ceny peněz na mezibankovním trhu, tzv. float sazbu.“

Okolo desetiny trhu

Partners mají na trhu aktuálně 11% podíl, viz graf níže. Na hypotéčním trhu jsou tedy Partners významným hráčem, který spolupracuje s většinou tuzemských bank. „Právě bohaté zkušenosti s dojednáváním hypotéčních úvěrů v praxi znamenají, že dokážeme poradit a kompletně dojednat hypotéku i u komplikovaných klientů. Poradci mají přehled, jaké jsou v jednotlivých bankách podmínky a požadavky na bonitu klienta, kde se negativně započítávají úvěrové produkty atd.,“ uvádí Josef Uchytil a dodává: „Neméně důležité je i správné nastavení hypotéky. Aby ji klient byl schopen dlouhodobě bez problémů splácet, a to i v případě změny situace v rodině, jako jsou dítě či ztráta zaměstnání.“

Právě silné postavení a objem sjednaných hypoték zaručují Partners výhodnou pozici při vyjednávání výše sazby u hypotéky: „Pokud navíc započítáme do sazby i daňovou úlevu (aktuálně 15 % ze zaplacených úroků až do výše 300 tisíc korun ročně), dostáváme se na nové hypotéce až na úročení 2,46 % p.a. s garancí na pět let. To je méně než průměrná inflace za posledních deset let. Reálně to znamená, že si dnes můžeme na své bydlení půjčit peníze „zadarmo“. A to ještě není zdaleka vše: pokud se dočkáme vysoké inflace, pak dokonce můžeme na úvěru „vydělat“. Tedy dlužník ve skutečnosti vrátí méně peněz, než kolik si půjčuje,“ uvádí příklad Josef Uchytil.

Sebevědomější při sjednání hypotéky jsou muži

Při sjednávání hypotéčního úvěru se cítí více sebejistí muži než ženy, vyplynulo to z letošního výzkumu finanční gramotnosti na téma muži, ženy a finance, zpracovaného pro Partners agenturou MindBridge*. Právě sjednání hypotéčního úvěru patří ke třem nejčastějším oblastem, které jsou lidé připraveni konzultovat s finančním poradcem. Potřebu konzultace při sjednávání hypotéčního úvěru uvedlo 49 % respondentů, ve věkové kategorii 25 až 30 let pak byla míra ochoty ke konzultacím na téma hypotéka, resp. stavební spoření, významně vyšší než u vyšších věkových kategorií.

*Výzkum byl realizován společností MindBridge v srpnu 2012 na vzorku dospělé populace ve věku 25 až 60 let (dle regionu, velikosti místa bydliště, pohlaví, věku a vzdělání). Velikost základního souboru byla 1000 respondentů. Výzkum byl realizován metodou on-line dotazování.

 

Pro více informací kontaktujte:

Viola Baštýřová, Partners, viola.bastyrova@partners.cz, tel.: 776 21 05 99

Partners se v roce 2009 stali největší finančně-poradenskou firmou v České republice a v roce 2010 překročil provizní obrat společnosti jednu miliardu korun. Do skupiny Partners patří i projekty Partners bankovní služby, Partners Akademie, Partners Media a Partners investiční společnost. Zásluhu na úspěchu poradenství Partners má především objektivita, nabídka exkluzivních produktů a pečlivá příprava a vzdělání finančních poradců Partners. Odborníci a analytici Partners v čele s Pavlem Kohoutem, Alešem Tůmou a Dušanem Šídlem publikují v předních českých médiích i na finančním webu Finmag a portálu Peníze.cz. Od roku 2008 do konce roku 2010 se vybraní poradci účastnili pořadu České televize Krotitelé dluhů. V roce 2011 Partners vyhlásili 8. září Dnem finanční gramotnosti a spustili projekt pod stejným názvem ve spolupráci s organizací UNESCO. Partners zkrátka znamená: „Finanční poradenství jinak“.